Konsumentskyddsmyndigheter uppmanar SHEIN att följa regelverket
Konsumentverket har tillsammans med övriga konsumentskyddsmyndigheter inom EU/EEA granskat SHEIN för att säkerställa att plattformen respekterar EU:s konsumentskyddsregelverk.
Under granskningen har myndigheterna identifierat flera överträdelser, bland annat:
Vilseledande prissänkningar då SHEIN anger rabatter som inte är baserade på det lägsta priset under de senaste 30 dagarna.
Metoder som pressar konsumenter till köp genom till exempel felaktiga påståenden om att en vara endast finns tillgänglig under viss tid.
Vilseledande information om konsumenters rättigheter
Vilseledande produktmärkningar som antyder att produkten har särskilda utmärkande egenskaper när detta i själva verket är krav enligt lag.
Vilseledande miljöpåståenden.
Dolda kontaktuppgifter till SHEIN som försvårar konsumenters möjlighet att komma i kontakt med plattformen.
Konsumentskyddsmyndigheterna har idag meddelat SHEIN om de identifierade överträdelserna och begärt in information från SHEIN för att kunna bedöma om plattformen lever upp till regelverket på en rad andra områden som hur produkterna rankas, kundrecensioner samt vilken information som konsumenter får när de handlar från en annan säljare på plattformen.
SHEIN har nu en månad på sig att besvara konsumentskyddsmyndigheterna samt föreslå vilka ändringar som ska genomföras för att säkerställa att plattformen lever upp till EU-regelverket. Om SHEIN inte vidtar tillräckliga åtgärder kan nationella myndigheter komma att vidta rättsliga åtgärder.
Konsumentskyddsmyndigheterna har sedan tidigare en koordinerad insats mot plattformen Temu.
Fler nyheter
Guldbrev får rätt i domstol
Ny dom: företaget Guldbrev får fortsätta att ange priser på samma vis som tidigare.
Nyhet
23 maj 2025
Bankens avtal både friades och fälldes av domstolen
Långtidshyra av bil (allmänt kallat privatleasing) marknadsfördes med fast månadshyra. Men när räntorna steg ökade bilhyran. Nu har domstolen sagt sitt.
Nyhet
15 maj 2025
Samarbete mot oseriösa nätbutiker stoppade misstänkta bedrägerier för 134 miljoner
Konsumentverket, Polismyndigheten och flera storbanker har skapat en ny rutin för att effektivt kunna identifiera och stoppa misstänkta bedrägerier.
Nyhet
12 maj 2025