Många konsumenter får inte det stöd de behöver
Hälften av landets kommuner erbjuder inte längre konsumentvägledning och utvecklingen pekar på en fortsatt nedgång. Konsumentverkets rapport visar att det finns ett stort behov av oberoende konsumentstöd som idag inte tillgodoses.
Regeringen gav för ett år sedan Konsumentverket i uppdrag att stärka och utveckla stödet till den kommunala konsumentvägledningen, med syfte att stärka konsumentskyddet och förebygga överskuldsättning och privatekonomiska problem. Resultatet av uppdraget bekräftar att konsumenter i många kommuner inte erbjuds stöd som ger dem goda möjligheter att ta tillvara sina rättigheter.
Kommunal konsumentvägledning är en frivillig verksamhet. Många kommuner uppger att de behöver prioritera sin kärnverksamhet och att de saknar resurser för att erbjuda konsumentvägledning. Flera kommuner anser att konsumenternas behov av stöd tillgodoses genom Konsumentverkets vägledning.
Men inte heller Konsumentverkets vägledning täcker konsumenternas behov. Nästan var tredje konsument som kontaktar vägledningen behöver ett mer fördjupat stöd än det myndigheten kan erbjuda inom ramen för nuvarande uppdrag.
Konsumentverket konstaterar i rapporten att det är angeläget att regeringen överväger och tar ställning till hur ett rimligt, ändamålsenligt och effektivt oberoende konsumentstöd bör utformas.
Läs och ladda ner Rapport 2025:1 Konsumentstöd med utmaningar
Fler nyheter
Vitalplus-företag döms betala halv miljon
Företaget Tradecom döms att betala en halv miljon kronor i vite eftersom de brutit mot ett beslut av Konsumentombudsmannen, KO. Företaget säljer hälsokost.
Nyhet
2 juni 2025
Domstolen förbjuder 4finance avgifter för snabba lån
Kreditföretaget 4finance hade höga avgifter om låntagaren ville ha sina pengar direkt. Nu förbjuder domstolen företagets avgifter och kallar dem orimliga.
Nyhet
28 maj 2025
Konsumentskyddsmyndigheter uppmanar Shein att följa regelverket
EU-gemensam granskning av Shein visar på flera överträdelser
Nyhet
26 maj 2025