Nordiska konsumentmyndigheter tar ytterligare steg för att stärka samarbetet
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
I slutet av augusti träffades konsumentskyddsmyndigheterna i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Sverige och Norge för att diskutera gemensamma konsumentutmaningar och tillsynsstrategier.
De nordiska konsumentmyndigheterna konstaterar att utmaningarna för konsumenter är liknande i alla nordiska länder. Digitalisering, stora globala spelare och gränsöverskridande handel gör det internationella arbetet allt viktigare.
Samarbete på nordisk nivå för att förebygga och stoppa otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor bidrar till ett starkt konsumentskydd och större förutsägbarhet och rättssäkerhet för företag som verkar på den nordiska marknaden, menar myndigheterna.
Ett utvecklat samarbete gör också att man kan dela erfarenheter och på så sätt arbeta mer effektivt.
– Det är oerhört värdefullt att träffa våra nordiska kollegor för att diskutera tillsynsstrategier, prioriteringar och andra viktiga frågor. Genom ett starkt nordiskt samarbete kan vi ta oss an digitaliseringens många utmaningar, både genom tillsynssamarbete och gemensamt kunskapsbyggande, säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.
Fler pressmeddelanden
KO kräver pengarna tillbaka för 50 000 privatleasingkunder
Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket.
Pressmeddelande
3 december 2025
Fler företag hotas av vite för priser som inte stämmer
KO förbjuder sju företag från att använda priser som inte stämmer i sin marknadsföring
Pressmeddelande
17 november 2025
Farliga ämnen i piratkopierade Labubu-dockor
Kemikalieinspektionen har hittat höga halter av förbjudna kemikalier i piratkopierade Labubu-dockor. De varnar tillsammans med Konsumentverket och Tullen.
Pressmeddelande
5 november 2025