Nordiska konsumentmyndigheter tar ytterligare steg för att stärka samarbetet
Den här artikeln publicerades för mer än ett år sedan. Det kan finnas information i artikeln som inte längre är aktuell.
I slutet av augusti träffades konsumentskyddsmyndigheterna i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Sverige och Norge för att diskutera gemensamma konsumentutmaningar och tillsynsstrategier.
De nordiska konsumentmyndigheterna konstaterar att utmaningarna för konsumenter är liknande i alla nordiska länder. Digitalisering, stora globala spelare och gränsöverskridande handel gör det internationella arbetet allt viktigare.
Samarbete på nordisk nivå för att förebygga och stoppa otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor bidrar till ett starkt konsumentskydd och större förutsägbarhet och rättssäkerhet för företag som verkar på den nordiska marknaden, menar myndigheterna.
Ett utvecklat samarbete gör också att man kan dela erfarenheter och på så sätt arbeta mer effektivt.
– Det är oerhört värdefullt att träffa våra nordiska kollegor för att diskutera tillsynsstrategier, prioriteringar och andra viktiga frågor. Genom ett starkt nordiskt samarbete kan vi ta oss an digitaliseringens många utmaningar, både genom tillsynssamarbete och gemensamt kunskapsbyggande, säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.
Fler pressmeddelanden
Många aktivitetsleksaker har säkerhetsbrister
En stor andel av de aktivitetsleksaker som säljs i EU uppfyller inte säkerhetskraven i EU:s regelverk.
Pressmeddelande
4 september 2025
Konsumentverket föreslår förbud mot telefonförsäljning
Idag lämnar Konsumentverket över ett regeringsuppdrag där ett förbud föreslås mot telefonförsäljning.
Pressmeddelande
27 augusti 2025
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025