Nordiska konsumentmyndigheter tar ytterligare steg för att stärka samarbetet
I slutet av augusti träffades konsumentskyddsmyndigheterna i Danmark, Färöarna, Finland, Grönland, Island, Sverige och Norge för att diskutera gemensamma konsumentutmaningar och tillsynsstrategier.
De nordiska konsumentmyndigheterna konstaterar att utmaningarna för konsumenter är liknande i alla nordiska länder. Digitalisering, stora globala spelare och gränsöverskridande handel gör det internationella arbetet allt viktigare.
Samarbete på nordisk nivå för att förebygga och stoppa otillbörlig marknadsföring och oskäliga avtalsvillkor bidrar till ett starkt konsumentskydd och större förutsägbarhet och rättssäkerhet för företag som verkar på den nordiska marknaden, menar myndigheterna.
Ett utvecklat samarbete gör också att man kan dela erfarenheter och på så sätt arbeta mer effektivt.
– Det är oerhört värdefullt att träffa våra nordiska kollegor för att diskutera tillsynsstrategier, prioriteringar och andra viktiga frågor. Genom ett starkt nordiskt samarbete kan vi ta oss an digitaliseringens många utmaningar, både genom tillsynssamarbete och gemensamt kunskapsbyggande, säger Cecilia Tisell, generaldirektör för Konsumentverket och Konsumentombudsman.
Fler pressmeddelanden
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025
Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura de måste betala.
Pressmeddelande
1 juli 2025
Konsumentverket granskar flyttfirmor
Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Pressmeddelande
24 juni 2025