Marknadsstörningsavgift för fula försäljningsmetoder
Säljarna lovade gratis hörlurar och surfplattor samt sänkt abonnemangskostnad, men konsumenterna som skrev på fick fakturor på 11 000 – 25 000 kronor. Nu kräver domstolen att både företaget Folisker AB, och personen bakom slutar med de fula metoderna.
Företaget hette tidigare Advea AB och skötte försäljningen utomhus eller i köpcentrum. Säljarna besökte bland annat Sundsvall, Lycksele, Sölvesborg, Karlskrona, Ludvika, Östersund, Falun, Rättvik, Kisa, Linköping, Gagnef, Ockelbo, Tibro, Boden, Örnsköldsvik, Piteå, Umeå och Gävle.
Förbud och krav från domstolen
Konsumentombudsmannen stämde både företaget och personen bakom företaget i februari i år. I april beslutade Patent- och marknadsdomstolen att personen bakom skulle förbjudas att fortsätta med metoderna, ett beslut i väntan på dom.
Nu kommer domen som kräver att företaget och personen bakom måste vara tydliga med vad de marknadsför och vad varorna kostar. Dessutom förbjuds de att påstå att något är gratis för att sedan ta betalt för produkterna. De förbjuds också att påstå att de representerar eller samarbetar med konsumentens befintliga operatör.
Företaget döms att betala en marknadsstörningsavgift på 530 000 kronor.
Fula metoder
– Det är bra att domstolen markerar tydligt att den här sortens fula metoder är helt oacceptabla. Många konsumenter har drabbats. Genom att domstolen även ställer personen bakom företaget till svars hoppas vi att det sätter stopp, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.
Mångmiljon-viten ska avskräcka
Domen omfattar en rad punkter vilka sammanlagt är förknippade med ett vite på 16 miljoner kronor för företaget och 4 miljoner kronor för personen bakom tidigare Advea, numer Folisker AB. Ett vite är framåtsyftande och kan dömas ut om företaget eller personen bryter mot domen framöver.
Kontakt för medierna: Bettina Lechner, processråd, via presstjänsten telefon 054-19 40 20
Fler pressmeddelanden
KO stämmer mobiloperatören Hallon
Hallon visar inget telefonnummer till kundtjänst utan låter kunder bara prata med en chattbot. Konsumentombudsmannen, KO, menar att det bryter mot lagen.
Pressmeddelande
2 juli 2025
Företag med vilseledande bilgaranti döms
Många konsumenter har fått brev om förlängning av bilens garanti. Och många har betalat i tron att det är en faktura de måste betala.
Pressmeddelande
1 juli 2025
Konsumentverket granskar flyttfirmor
Konsumentverket granskar just nu flyttfirmor och har funnit att många saknar tillstånd för yrkestrafik.
Pressmeddelande
24 juni 2025