Dom i målet KO-biträde - Nordea
DomPublicerad: 17 december 2025
Hovrätten går på tingsrättens linje. Det innebär att domstolen inte anser att banken hade ansvar att stoppa de transaktioner som bankkunden lurades att genomföra.
Hovrätten instämmer med tingsrätten att bankkunden har samtyckt till betalningstransaktionen på det sätt som anges i betaltjänstlagen, att transaktionen alltså är behörig och att Nordea inte varit skyldigt att återställa kundens konto. I bedömningen ligger att hovrätten, liksom tingsrätten, finner att avtalsvillkoren om hur samtycke lämnas inte är oskäliga och att den betalningsorder som kunden har lämnat inte är ogiltig.
Hovrätten ansluter sig helt till tingsrättens bedömning av att det inte har funnits några aktsamhetsnormer som inneburit att Nordea borde ha agerat annorlunda i samband med att bankkunden ville höja sin swishgräns eller genomföra betalningstransaktionen.
Nordea är sammanfattningsvis inte skyldigt att återställa bankkundens konto eller betala skadestånd till honom. Tingsrättens dom står fast.
I målet har KO företrätt bankkunden som så kallat KO-biträde.
För att ta del av domen kontakta Konsumentverketoch ange diarienummer 2023-161.
Fler domar
Dom i målet Konsumentverket – Jump Yard Concepts AB
Målet handlar om sanktionsavgift för brott mot produktsäkerhetslagen.
Dom
12 december 2025
Dom i målet Konsumentverket – Inter Agenturer AB
Förvaltningsrätten dömer företaget att betala en sanktionsavgift på 1 miljon kronor.
Dom
25 november 2025
Dom i målet Konsumentverket – Hoppborgsgruppen AB
Kammarrätten håller med: Hoppborgen var delvis av brandfarligt material och hade för få fästpunkter. Därför ska Hoppborgsgruppen betala en sanktionsavgift.
Dom
6 november 2025