Konsumenträtt för företag

För företag
En kund samtal med en person bakom en kassadisk.

Konsumenträtt är ett samlingsnamn för olika lagstiftningar som skyddar konsumenter.

Reglerna är oftast tvingande och gäller därmed alltid, oavsett vad du och konsumenten har kommit överens om. Konsumenter har till exempel alltid minst tre års reklamationstid och 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans. Däremot är öppet köp och garanti frivilligt för dig att erbjuda.

I menyn kan du läsa mer om vanliga rättigheter och skyldigheter som företagare behöver ha koll på.

Central lagstiftning inom konsumenträtt är:

Konsumentköplagen

Konsumenttjänstlagen

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Senast granskad 12 juni 2019

Information till konsument

I vår upplysningstjänst Hallå konsument får du som privatperson svar på frågor om köp av varor och tjänster, reklamationer och att handla hållbart.

Till Hallå konsuments webbplats