Konsumenträtt för företag

Konsumenträtt är ett samlingsnamn för olika lagstiftningar som skyddar konsumenter. Reglerna är oftast tvingande. Det innebär att du inte får ge konsumenten sämre villkor än de som står i lagen.

Är du konsument?

Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Till allmän konsumenträtt

En kund samtal med en person bakom en kassadisk.

Reglerna i konsumentlagstiftningen är oftast tvingande. Det innebär att du inte får ge konsumenten sämre villkor än de som står i lagen. Reglerna gäller därmed oavsett vad du och konsumenten har kommit överens om. Konsumenter har enligt lag till exempel tre års reklamationstid och 14 dagars ångerrätt när de handlar på distans. Öppet köp och garanti är däremot inte tvingande enligt lag utan något som är frivilligt för dig att erbjuda.

I menyn till vänster kan du läsa mer om vanliga rättigheter och skyldigheter som företagare behöver ha koll på.

Central lagstiftning inom konsumenträtt är:

Konsumentköplagen

Konsumenttjänstlagen

Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler

Fick du svar på din fråga?

Vi vill alltid bli bättre!

Berätta hur du upplevde sidan och vad du letade efter. Var något extra bra eller borde vi förbättra något?

OBS! Skicka inte några personuppgifter.

  1. Vi raderar alla svar som innehåller personuppgifter.
  2. Allt du skickar till oss blir en offentlig handling.
  3. Vi svarar inte på frågor eller tar emot anmälningar här.
Senast granskad 26 april 2023