Äventyrsbad och badanläggningar

I badanläggningar finns risk för mycket allvarliga olyckor, till exempel drunkning. Konsumentverket har tagit fram en vägledning för badanläggningar tillsammans med företrädare för branschen. Den ger dig stöd för att uppnå en hög säkerhetsnivå när du tillhandahåller en badanläggning.

Är du konsument?

Den här sidan är riktad till företagare. Du hittar information till konsumenter på Konsumentverkets webbplats hallåkonsument.se: Produktsäkerhet

Konsumentverket har tillsammans med branschföreträdare tagit fram en vägledning för badanläggningar, som bygger på produktsäkerhetslagen och standarden SS-EN 15288-2. Målet med vägledningen är att minimera risken för personskador och att skapa en god sed på området som innefattar en hög skyddsnivå för besökare av badanläggningar.

Beställ standard SS-EN 15288-2 på SIS webbplats

Vägledning för badanläggningar

PDF 322 KB. Öppnas i nytt fönster.

Vägledningen är ett hjälpmedel för badanläggningar att uppfylla produktsäkerhetslagens krav.

Både du och besökaren har ett stort ansvar

Du har ansvar att underhålla och se till så att själva anläggningen är säker, att personalen har rätt kompetens och att besökare får ta del av den säkerhetsinformation som de behöver för att kunna nyttja badet på ett säkert sätt. I ansvaret ingår också att bedriva ett systematiskt säkerhetsarbete för att förebygga personskador.

Besökare har ansvar att följa anvisade säkerhetsregler. Föräldrar och andra vuxna som badar med barn ska se till så att barnen får den tillsyn och hjälp de behöver. Vi har tagit fram en affisch för att hjälpa anläggningarna att informera föräldrarna om deras tillsynsansvar. Förutom på svenska finns affischen på 10 olika språk.

Ett budskap som inte får drunkna

JPG 30 KB. Öppnas i nytt fönster.

En affisch med syfte att öka säkerheten vid bad. Finns på flera språk.

Arbeta förebyggande med säkerheten

En förutsättning för att en tjänst ska vara säker är att du analyserar vilka risker som finns och arbetar för att förebygga dem. Genom att jobba metodiskt med säkerhet kan du förbättra din verksamhet och minska risken för olyckor.

Om en olycka eller ett tillbud inträffar

Om du som näringsidkare (företag och i vissa fall även offentliga verksamheter samt föreningar) tillhandahåller, eller har tillhandahållit, en farlig tjänst är du skyldig att omedelbart underrätta Konsumentverket. Du behöver då också meddela vilka åtgärder som vidtagits, eller komma att vidtas, för att förebygga eventuella ytterligare skador. En allvarlig olycka eller allvarligt tillbud är ofta en tydlig indikation på att en tjänst är farlig och att en underrättelse behöver göras. Även mindre allvarliga tillbud och olyckor behöver underrättas om de indikerar att tjänsten är farlig. Använd vår blankett för underrättelse om farlig tjänst:

Ladda ner och fyll i blankett för farlig tjänst

Flera regler för säkerhet på badanläggningar

Produktsäkerhetslagens krav är centrala när det gäller säkerheten på badanläggningar. Övrig lagstiftning på området är ordningslagen, Polisens föreskrifter för tivolianordningar, miljöbalken, arbetsmiljölagstiftningen, plan- och bygglagen och lagen om skydd mot olyckor.

Rapport 2015:13 Marknadskontroll av äventyrsbad - Badanläggningar med äventyr och upplevelser

PDF 2 MB. Öppnas i nytt fönster.

Marknadskontroll av äventyrs- och upplevelsebad där 12 anläggningar har fått redovisa sitt förebyggande säkerhetsarbete och dokumentation som visar att de uppfyller kraven på säkerhet.

Senast granskad 17 september 2024