Sök anmälningar och ärenden i vårt diarium
Sök anmälningar och ärenden i vårt diarium
Om anmälningar
Anmälningar är en del av Konsumentverkets omvärldsbevakning.
En anmälan behöver inte innebära att det anmälda företaget begått någon överträdelse.
I diariet kan du söka på ärenden från 1 januari 2019. För äldre ärenden kontakta registraturen på konsumentverket@konsumentverket.se.
Sök anmälningar Konsumentverket
Här finns alla anmälningar som kommer till Konsumentverket. Anmälningarna är en viktig del av vår omvärldsbevakning.
Alla anmälningar som rör farliga varor eller tjänster bedöms och resulterar i de flesta fall i ärenden.
Sök ärenden Konsumentverket
Här finns tillsynsärenden som vi driver, men även ärenden gällande ansökningar om organisationsstöd, remisser och branschöverenskommelser.
När en anmälan kommer in till Konsumentverket går våra handläggare igenom dem och avgör om vi ska granska företaget eller inte. Om vi bedömer att ett företag bryter mot någon av lagarna vi har tillsyn över kan vi inleda ett tillsynsärende mot företaget. Konsumentverket kan också inleda ärenden på eget initiativ.
Sök ärenden ECC Sverige
Här finns förfrågningar som kommit in till ECC Sveriges rådgivande verksamhet. Det är frågor inför köp, eller efter att problem uppstått med en vara eller tjänst. ECC Sverige bedriver inte tillsynsverksamhet.
Begär ut anmälningar och ärenden
För att läsa anmälningar och ärenden i sin helhet, måste du begära ut dem från vår registratur. Skicka din begäran till konsumentverket@konsumentverket.se. Handlingarna genomgår en sekretessprövning innan de lämnas ut. Konsumentverket tillämpar avgiftsförordningen (1992:191).
Konsumentverkets växel nås på 0771-42 33 00.
Behandling av personuppgifter
Här kan du läsa mer om hur Konsumentverket behandlar personuppgifter
Fick du svar på din fråga?