Fordon

När har vi rätt att häva bilköpet?

Fråga

Hej, vi köpte en ny bil i början på sommaren. Motorlampan har börjat lysa totalt 7 gånger och den har varit inne på verkstan 2 gånger utan att ha hittat vad som är fel. Nu när motorlampan börjat lysa igen skickade vi ett mail som vi inte fått svar på så vi ringde bilfirman som inte visste att bilen varit inne tidigare och skulle återkomma till oss. När har vi rätt att lämna tillbaka bilen? Vänliga hälsningar Lisa

Svar från Konsumentverket

Hej Lisa,

Du skriver att bilfirman inte visste om att bilen varit inlämnad, har ni kontaktat bilfirman först nu?

Klaga skriftligen
När det är fel på en bil ska ni kontakta bilfirman och meddela detta. Det är bra om ni gör det skriftligen. Bilfirman har i första hand rätt att reparera bilen eller leverera en annan likvärdig bil. Du kan alltså inte kräva en hävning och dina pengar tillbaka utan att först ge bilfirman en chans att lösa problemet.

I regel brukar det handla om två avhjälpningsförsök för samma fel. I vissa fall behöver du acceptera fler än två avhjälpningsförsök, till exempel om det rör sig om olika typer av fel. Tänk på att en felsökning på bilen i regel inte räknas som ett avhjälpningsförsök.

Hävning av bilköpet

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Om felet återuppstår igen och du kräver hävning av köpet, då ska bilfirman återbetala det du betalat för bilen. Men bilfirman har rätt att göra ett avdrag för den nytta du haft av bilen.

Det här gäller om det blir aktuellt att häva bilköpet

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Jag har skrivit på ett avtal den 4/9 över telefon med Riddermarks Bil i Halmstad om köp och hämting av min bil.
Kan jag häva detta avtal?

Svar från Konsumentverket

Hej Jard,

Eftersom det inte rör sig om en reklamation blir inte hävning aktuellt.

Men då du ännu inte hämtat ut bilen så har du rätt att avbeställa den. Du har nämligen alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.

 Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej.
Jag köpte en bil i slutet av mars detta året. Bilen har krånglat sedan jag köpte den och har varit inte på verkstaden sammanlagt nu 10 gånger. Dom har försökt att återgärda problemet som har varit under hela tiden jag har haft bilen utan att lyckas för just det allvarligaste problemet 2 gånger. Den håller fortfarande på och krånglar men jag är trött på att behöva lämna in den varannan vecka för att den inte funkar, speciellt när jag pendlar 12 mil per dag. När har jag rätt till att häva köpet.

Julia

Svar från Konsumentverket

Hej Julia,

Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.

Normalt sett harbilhandlaren rätt att åtgärda samma fel två gånger innan du kan argumentera för en hävning av köpet. Om de har försökt att åtgärda samma fel två gånger kan du alltså meddela dem att du önskar häva köpet av din bil.

Läs mer om hävning av bilköpet på vår webbplats

Om du och bilhandlaren inte kommer överens
Om du och bilhandlaren inte kommer till en lösning kan du ha möjlighet att göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att bilhandlaren har sagt nej till dina krav, eller inte gett dig något svar inom skälig tid.

Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan ha möjlighet att vända dig för mer information och stöd. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till ARN. Kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!
Jag köpte en bil genom en bilfirma, enligt annonsen på blocket så hade bilen en komplett i fylld service bok och att den va nyservad. Jag märker tyvärr 2 veckor efteråt att mätarställningen i serviceboken inte stämmer överens med mätarställningen under åren som bilen har genomgått besiktning.
Bilens mätare har alltså då skruvats tillbaka vilket är väldigt tydligt. Jag vet inte hur jag ska ta mig till väga…
Bilen är 7 år gammal och jag fick betala 250 000. Företaget till inte häva bilköpet då de påstår att de bara har förmedlat bilen.

Erik

Svar från Konsumentverket

Hej Erik,

Vi på Konsumentverket kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.

I den här situationen kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) och få ärendet prövat. Du kan göra en anmälan på deras webbplats och de kommer då pröva ärendet och ge en rekommendation för hur de anser att situationen bör lösas. Observera att du då först behöver ha ställt dina krav skriftligt till företaget och att de har nekat till kraven eller inte svarat alls inom skälig tid.

Om ARN skulle göra bedömningen att bilfirman inte har något ansvar för detta och att de enbart räknas som en förmedlare så räknas det istället som ett köp mellan två privatpersoner. Om du vill ta ärendet vidare då så är det en domstol som du får vända dig till.

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej.
Jag har köpt nästan ny bil hos Borås bil i Borås dem har haft bilen som tjänst bil, den har fortförande ny bilgaranti.På vägen tillbaka hem till Stockholm har jag redan upptäckt brister på bilen (traslande ljud från förare sidan ,efter 120 km per tim vislande ljud från taket och gps som funkade inte som den ska tappade signal hela tiden.Sedan efter 1,5 väcka har jag upptäckt att bilen hade brister på karossen.
Mejlade till Bilfirman och skrev allt detta,då svarade dem att jag ska kontakta Hedin bil eftersom det finns kvar nybilsgaranti .Jag har kontaktat Hedin bil och dem skickade mig till en företag som heter Lag Testcenter för att göra en besiktning .Efter besiktning fick jag test som bevisar att bilen har haft karosseriarbetet och att arbetet är ej fackmannamässigt utfört .
Jag har Skickat protokollet till Borås Bill och dem säger att bilen har varit hos dem sedan ny som tjänstbil och aldrigt har varit lagat och att dem nekar häva köpet.
Vill även nämns att gps på bilen har varit två gånger för reparation utan resultat .

Marre.

Svar från Konsumentverket

Hej Mariusz,

Så tråkigt att din bil har krånglat så mycket sen ditt köp.

Vi på Konsumentverket kan ge vägledning i konsumentlagstiftningen, men vi kan tyvärr inte göra en bedömning i det enskilda ärendet.

För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Normalt sett har bilhandlaren rätt att åtgärda samma fel två gånger innan du kan argumentera för en hävning av köpet. Om de har försökt att åtgärda samma fel två gånger kan du alltså meddela dem att du önskar häva köpet av din bil.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag har köpt en bil från Riddermark för en månad sen den 2023.02.27. Nu har jag upptäckt att det läcker olja från motor. Vid köpet köpte jag extra Bilgaranti från företag som heter ”solid” men blev neckad där. Blev lite besviken så tänkte kontakt bilhandlare ”Riddermark” måste de återgärda problemet?! Eller kan de också neka mig.

Artjom

Svar från Konsumentverket

Hej Artjom,

Ja om din bil har ett ursprungligt fel, som du inte ska behöva räkna med, ska bilhandlaren åtgärda bilen utan kostnad för dig. Oavsett om garantin täcker felet eller ej.

Mer om garanti

Hoppas det löser sig för dig.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej!

Köpte en bil av riddermarks för 15 dagar sedan.
Hade ägt bilen i 30 timmar när framfjädern går av. Gör reklamation via bilfirman och lämnar in på den verkstaden firman vill.
Nu har det gått två veckor och verkstaden vägrar sätta in de delar riddermarks vill då verkstaden inte kan lämna garanti på arbetet gällande begagnade delar. Detta har tagit två veckor att komma på och verkstaden vittnar om att riddermark inte svarat i telefon eller varit tillmötesgående
Nu vill Riddermark att jag ska lämna in på en helt annan verkstad som godkänner begagnade delar och jag tycker det känns minst sagt konstigt då jag lämnade in på en verkstad de samarbetar med.
Jag vill inte längre ha bilen då jag har spenderat de senaste två veckorna med att jaga folk på riddermarks och nu får ett svar om att lämna in bilen någon helt annanstans där de sätter in bevisligen dåliga delar.
Har fått ta ledigt från mitt arbete för att lösa logistiken i vardagen med barnen och avbokat en resa för att bilen inte blivit klar.
Verkstaden var redo att byta delarna redan efter en dag men det tog alltså riddermarks 11 dagar att komma fram till att Kaj måste byta verkstad…
Vad ska jag göra?

Niko

Svar från Konsumentverket

Hej Niko,

Tråkigt att höra att du haft så mycket krångel med din bil!

Min kollega Erika skriver lite högre upp i denna tråd:

"För att du ska ha rätt att häva köpet måste felet vara allvarligt och av väsentlig betydelse, alternativt att bilfirman försökt avhjälpa felet flera gånger utan att lyckas. Normalt sett har bilhandlaren rätt att åtgärda samma fel två gånger innan du kan argumentera för en hävning av köpet. Om de har försökt att åtgärda samma fel två gånger kan du alltså meddela dem att du önskar häva köpet av din bil."

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med bilfirman. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

ARN:s webbplats


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare