Ångerrätt och öppet köp
Ångerrätt eller öppet köp på rea?
Svar från Konsumentverket
Hej Lizette,
Tack för din fråga.
Att tröjan är på rea påverkar inte din rätt att få ångra ditt köp. Förutsatt att köpet har gjorts på distans och din tröja inte är ett av några få undantag från ångerrätten så har du rätt att ångra dig enligt lag.
Observera att ångerrätt och öppet köp är två skilda saker. Öppet köp bestämmer företaget själv villkoren för, till exempel om det finns öppet köp och hur länge den gäller. Företaget kan alltså säga att du inte har öppet köp på rea men det påverkar inte din rätt att få ångra köpet enligt lag.
Läs mer om ångerrätten och undantagen
Om du och företaget inte kommer överens
Många kommuner erbjuder konsumentvägledning, dit du kan vända dig för information och stöd.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Om du och företaget inte är överens kan du göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en bedömning.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Gäller även ångerrätten juridiskt sett, för köp av en tröja om den köpes av Tradera?
Där finns det både privatpersoner och företag som säljer nya och begagnade varor
Mats
Svar från Konsumentverket
Hej Mats,
Tack för att du kontaktar oss.
Du har bara ångerrätt om du köper tröjan av ett företag på Traderas plattform.
Den som säljer tröjan är alltså din avtalspart, inte Tradera.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, har beställt skärbrädor från SKILLLINK OU, dels har leveransen dröjt mer än utlovat men varan är mindre storlek än vad som visats i annonsen. Vill skicka tillbaka/ångra köpet - efterfrågat retur kvitto och om det inte medges även frågat vad det blir för kostnad för mig. Får till svar att : alla produkter som köps på en kampanjdag inte är berättigad till returer. Har fått erbjudande att de kan (utanför deras villkor):
1.Gå ner 20% på inköpspriset
2. Jag betalar returfrakten till lagret (Kina) och de återbet hela inköpspriset. Kostnader kan uppgå till 20 Euro, försändelsen måste innehålla en track & travekod.
Är detta ett rimligt förfarande? Mvh undrande.
Maria
Svar från Konsumentverket
Hej Maria,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Nej, att du köpt skärbrädorna till ett kampanjpris påverkar inte din möjlighet att vare sig reklamera eller ångra köpet.
Vi har besvarat en liknande fråga i ett tidigare inlägg. Läs gärna mer där för att få information om vad som gäller.
Vad kan jag kräva om jackan från Merley inte stämmer överens med bilden?
Om du har en ny fråga som inte besvaras i den tråden är du välkommen att kontakta oss på nytt. Tänk dock på att vi aldrig kommer kunna göra en bedömning av ditt enskilda fall utan vi kan enbart lämna generell information.
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Jag har beställt två varor från ett företag, samt betalat 49 kr i leveranskostnad. Nu ångrar jag köpet av en av varorna och ska utnyttja ångerrätten på den. Företaget vill att jag ska köpa en returfraktsedel av dem för ytterligare 49 kronor och nämner inget om ångerrätt i svarsmejlet, bara öppet köp, garanti och retur. Ska jag behöva betala frakt en gång till på den vara jag ångrar? Företaget säger sig följa konsumentköplagen, men vad gäller här?
Mats
Svar från Konsumentverket
Hej Mats,
Tack för din fråga.
Ja du kan behöva betala returfrakten när du ångrat ett köp, om det framgår av företagets villkor.
Du ska dock få tillbaka det du betalat för varan samt fraktkostnaden du betalat för att få varan skickat till dig.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Reavara i butik som inte har provhytt! Plagget var för litet, skulle haft en storlek större. Blev nekad att få pengarna åter. Plagget fanns inte kvar i sortiment. Vad gäller?
J-O
Svar från Konsumentverket
Hej J-O!
När du handlar i en fysisk butik så har du ingen lagstadgad ångerrätt, oavsett om det saknas provhytt.
Utan du får då kolla om företaget erbjuder öppet köp eller bytesrätt. men det är då deras egna villkor kring detta som blir gällande.
Mer om öppet köp och bytesrätt
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag har köpt ett par skor på rea och sulan har nu lossnat men butiken vill inte godta en reklamation och säger att det är på grund av att jag köpte dem på rea.
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga.
Företaget kan inte neka dig en reklamation utifrån att du köpt skorna på rea.
För att de ska kunna neka dig krävs det till exempel att du fått information om defekta sulor innan du gjorde köpet.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter samt hur du kan gå vidare om du och företaget inte kommer överens.
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Kan webbutiken säga att det inte är öppet köp på reavaror? Jag trodde jag hade rätt att ångra köpet av min tröja i två veckor.
Lizette