Reklamation och garanti
Beauty Boutique godkänner inte retur
Svar från Konsumentverket
Hej Andreas,
Tack för din fråga!
Ja, du har rätt att returnera din vara. Att det är rea eller en begränsad upplaga påverkar inte din rätt att reklamera en produkt som inte stämmer med vad ni kommit överens om. Du behöver inte acceptera avdrag på exempelvis 50%.
Läs mer om dina rättigheter vid köp av kläder på vår webbplats
Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.
Rättigheten att göra invändningar mot banken står i konsumentkreditlagen (§ 29 konsumentkreditlagen).
Vänligen
Vägledare
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Har köpt sammanlagt 5 burkar Nourix. Har inte fått någon effekt och vill skicka tillbaka 3 bukt. I deras villkor står att man har 60 dagars ångersrätt. Jag har försökt att få en retursedel men företaget svarar inte på mejl, har mejlat minst 20 gånger men inget svar.
Vad gör jag? Företaget verkar ha gått i ide.
Monica
Svar från Konsumentverket
Hej Monica,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Företaget ska ge dig viss information innan avtalet ingås, som till exempel deras adress, så egentligen ska du inte behöva vänta på anvisningar om vart returen ska skickas vid nyttjande av ångerrätten. Får du inget svar från företaget hur och vart du ska skicka tillbaka ditt paket bör du kunna använda en adress kopplad till företaget som till exempel den adress som bolaget är skriven på.
Tänk på att du behöver kunna bevisa att varan skickades till en adress som på något sätt är förknippad med företaget.
Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag köpte en vara (byxor) av ovan nämnda företag. Dagen då byxorna anlände märkte jag direkt att varan inte motsvarade kvalitet, passform och material. Enligt deras hemsida var jag tvungen att ta kontakt med deras kundtjänst för att kunna få returnera varan. När jag kontaktade dem svarade dem med att det inte var möjligt att returnera varan då det var ett reapris i en begränsad upplaga. Dem erbjöd mig 10%, sen 30% och nu 50% i återbetalning men jag får fortfarande inte skicka tillbaka varan samt få pengarna tillbaka. Det jag löser mig till anser jag ha rätt att returnera varan då varan inte är specialanpassad för mig (uppsydd, ändrad osv). Jag har beställt en vara där jag valde färg och storlek enligt deras utbud. Har jag laglig rätt till att returnera varan samt få pengarna tillbaka?
Andreas