Fordon
Orimligt lång tid på bilverkstad
Svar från Konsumentverket
Hej Eva,
Tack för din fråga!
Du kan inte kräva att verkstaden ersätter dig för kostnaden för hyrbil när tillgången på reservdelar är utanför deras kontroll. Ett tips är att undersöka med ditt försäkringsbolag om din fordonsförsäkring kan täcka en del av kostnaden.
Den tid du tvingas utstå att vänta på att få din bil reparerad påverkas av tillgången på reservdelar. Bilverkstaden kan inte reparera din bil förrän de har reservdelarna som krävs.
Har de genomfört beställningen utav delarna kan de inte hållas ansvariga för något som är utanför deras kontroll.
Är förseningen av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att kräva att få häva avtalet eller avbeställa reparationen.
Om dina rättigheter när bilverkstaden inte är klar i tid här
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hur länge är det i detta fall rimligt att en verkstad inväntar reservdelar?
Om det är en auktoriserad verkstad och ärendet omfattas av en garanti, finns det ingen skälig riktning för tiden som tillverkaren har att se till att en reservdel tas fram?
Johan
Svar från Konsumentverket
Hej Johan,
Tack för din fråga!
Gäller reparationen ett garantiärende bör du kontrollera garantivillkoren för att se vad de säger angående tiden för ett avhjälpande. Kan även tillägga att har du en garanti ska ett avhjälpande oavsett ske inom en skälig tid. Vad som är en skälig tid måste bedömas i varje enskilt fall. I övrigt kan jag inte tillägga något mer än i mitt tidigare svar.
Om garanti
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Verkstaden har behållit min bil i fem månader. När jag ringde dem lovade de att reparationen skulle vara klar nästa måndag, men när jag ringde igen kom de med nya ursäkter och sköt upp det ytterligare en vecka. Nu har det gått en månad till och jag har fortfarande inte fått tillbaka min bil.”
Xuan
Svar från Konsumentverket
Hej Xuan,
Vid en försening kan du i första hand kräva att bilverkstaden slutför arbetet.
I vissa fall kan du även ha rätt att häva (avbryta) avtalet. Då krävs det att arbetet inte är färdigt vid avtalad tid och att förseningen är av stor betydelse för dig. Till exempel om förseningen har stor påverkan på din vardag. Du behöver kunna visa på eller argumentera för varför förseningen är av stor betydelse för dig.
Eventuell ersättning för förseningen
Bilverkstaden ska stå för eventuella kostnader du drabbas av för att arbetet är försenat. Exempel på kostnader kan vara merkostnader som beror på att du behöver använda en lånebil eller något annat transportsätt längre än vad du tänkt eller extra resor till verkstaden.
Du kan kräva ersättning för de faktiska kostnaderna, inte för besväret eller tiden du lägger ner. Du behöver kunna visa underlag, till exempel kvitton och fakturor. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen.
När bilverkstaden inte måste ersätta dig
Det finns undantag när du inte kan kräva att företaget ersätter dig för kostnader du drabbats av. Det är till exempel om hinder utanför företagets kontroll gör det omöjligt för företaget att utföra arbetet i tid.
Kontakta bilverkstaden skriftligen och ställ dina krav.
När bilverkstaden inte är klar i tid
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag lämnade in min bil på Toyota i Helsingborg i mitten av mars. Jag har under en period haft hyrbil men det blir dyrt i längden. Det har nu gått 3 månader och de har fortfarande inget svar när bilen kan vara klar. Deras svar är att det inte har reservdelarna. Jag bor på landet utan kommunala transportmedel så jag är beroende av bil. Vad har jag för rättigheter? MVH Eva
Eva