Fordon

Orimligt lång tid på bilverkstad

Fråga

Hej!
Jag lämnade in min bil på Toyota i Helsingborg i mitten av mars. Jag har under en period haft hyrbil men det blir dyrt i längden. Det har nu gått 3 månader och de har fortfarande inget svar när bilen kan vara klar. Deras svar är att det inte har reservdelarna. Jag bor på landet utan kommunala transportmedel så jag är beroende av bil. Vad har jag för rättigheter? MVH Eva

Eva

Svar från Konsumentverket

Hej Eva,

Tack för din fråga!

Du kan inte kräva att verkstaden ersätter dig för kostnaden för hyrbil när tillgången på reservdelar är utanför deras kontroll. Ett tips är att undersöka med ditt försäkringsbolag om din fordonsförsäkring kan täcka en del av kostnaden.

Den tid du tvingas utstå att vänta på att få din bil reparerad påverkas av tillgången på reservdelar. Bilverkstaden kan inte reparera din bil förrän de har reservdelarna som krävs.
Har de genomfört beställningen utav delarna kan de inte hållas ansvariga för något som är utanför deras kontroll.

Är förseningen av väsentlig betydelse för dig kan du ha rätt att kräva att få häva avtalet eller avbeställa reparationen.

Om dina rättigheter när bilverkstaden inte är klar i tid här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur länge är det i detta fall rimligt att en verkstad inväntar reservdelar?
Om det är en auktoriserad verkstad och ärendet omfattas av en garanti, finns det ingen skälig riktning för tiden som tillverkaren har att se till att en reservdel tas fram?

Johan

Svar från Konsumentverket

Hej Johan,

Tack för din fråga!

Gäller reparationen ett garantiärende bör du kontrollera garantivillkoren för att se vad de säger angående tiden för ett avhjälpande. Kan även tillägga att har du en garanti ska ett avhjälpande oavsett ske inom en skälig tid. Vad som är en skälig tid måste bedömas i varje enskilt fall. I övrigt kan jag inte tillägga något mer än i mitt tidigare svar.

Om garanti​​​

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Verkstaden har behållit min bil i fem månader. När jag ringde dem lovade de att reparationen skulle vara klar nästa måndag, men när jag ringde igen kom de med nya ursäkter och sköt upp det ytterligare en vecka. Nu har det gått en månad till och jag har fortfarande inte fått tillbaka min bil.”

Xuan

Svar från Konsumentverket

Hej Xuan,

Vid en försening kan du i första hand kräva att bilverkstaden slutför arbetet.  

I vissa fall kan du även ha rätt att häva (avbryta) avtalet. Då krävs det att arbetet inte är färdigt vid avtalad tid och att förseningen är av stor betydelse för dig. Till exempel om förseningen har stor påverkan på din vardag. Du behöver kunna visa på eller argumentera för varför förseningen är av stor betydelse för dig. 

Eventuell ersättning för förseningen

Bilverkstaden ska stå för eventuella kostnader du drabbas av för att arbetet är försenat. Exempel på kostnader kan vara merkostnader som beror på att du behöver använda en lånebil eller något annat transportsätt längre än vad du tänkt eller extra resor till verkstaden.

Du kan kräva ersättning för de faktiska kostnaderna, inte för besväret eller tiden du lägger ner. Du behöver kunna visa underlag, till exempel kvitton och fakturor. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till förseningen.

När bilverkstaden inte måste ersätta dig
Det finns undantag när du inte kan kräva att företaget ersätter dig för kostnader du drabbats av. Det är till exempel om hinder utanför företagets kontroll gör det omöjligt för företaget att utföra arbetet i tid.

Kontakta bilverkstaden skriftligen och ställ dina krav.

När bilverkstaden inte är klar i tid

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

ARN:s webbplats

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare