Övriga områden
Måste företaget ange telefonnummer på sin hemsida?
Svar från Konsumentverket
Hej Peter,
Tack för att du kontaktat oss!
Ja, företaget ska ge dig sitt telefonnummer som du kan kontakta dem på. Det framgår av distansavtalslagen.
Företaget bör skriva ut sina öppettider, om de är begränsade. Det är nämligen viktigt att konsumenter vet när det är möjligt att ringa till företaget.
E-handelslagen
E-handelslagen ställer också krav på vilken information företaget ska lämna till dig som köpare på sin hemsida.
Företaget måste enligt denna lag ange:
- Namn
- Adress
- E-postadress till företaget
- Organisationsnummer om företaget har ett sådant
Anmäl till Konsumentverket om företaget bryter mot reglerna
Om du tycker att ett företag bryter mot reglerna kan du uppmärksamma det genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket. Vi kontrollerar att företagen följer reglerna i lagen, och anmälningar är ett viktigt underlag för vårt arbete. En anmälan gör däremot inte att ditt enskilda fall bedöms eller avgörs.
Gör en anmälan på Konsumentverkets webbplats
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Lite otydligt svar ändå.
Under de punkterna som räknas upp så är inte telefonnummer med.
Är man tvungen att kontakta de per e-mail eller adress för att få ett telefonnummer.
Eller....
Ska det finnas med på hemsidan oavsett som punkt 5?
/ mvh Robert
Robert
Svar från Konsumentverket
Hej Robert,
Tack för din fråga.
Handlar du i en webbshop ska du kunna hitta numret på webbplatsen innan du ingår eventuellt avtal. Du ska inte behöva be om denna information.
Som min kollega skrev så ska företag, enligt lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler, ge viss information innan avtal. I denna lag står det alltså att företaget bland annat ska uppge sitt telefonnummer.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej!
Driver ett eventbolag som nyss blivit registrerat som ett handelsbolag och håller just nu på att bygga hemsidan. Vi kommer att sälja biljetter via Biletto som är en extern biljettförsäljare. Behöver vi också ange de 4 punkter på vår hemsida, tänker främst på organisationsnummer? Eller är det tillräckligt med att Biletto har med de 4 punkter på sin hemsida?
Mvh,
David
David
Svar från Konsumentverket
Hej David,
Vi kan inte lämna förhandsbesked eller något som kan liknas med ett förhandsbesked. Om du behöver hjälp med att undersöka vad som gäller kring din fråga är mitt tips att du tar kontakt med branschorganisation eller jurist.
Den information vi kan ge till företag hittar du på vår webbplats:
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej, skulle inte mailadress tas bort som krav i e handelslagen?
Josefin
Svar från Konsumentverket
Hej Josefin,
Tack för din fråga!
Ja, det stämmer att Telekområdgivarna skickat in ett förslag på ändring gällande detta. Det finns däremot inget beslutat om det i nuläget utan kravet på e-postadress gäller fortsatt.
Mer om förslaget på ändringen kan du läsa hos Telekområdgivarna
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej, någon sade till oss att distansköpslagen/ehandelslagen ställer KRAV på att det finns ett telefonnummer angivet på sajten till företaget om det säljer varor via internet - stämmer det?
Och om det stämmer - finns isåfall även krav på öppettider/tillgänglighet etc?
Med vänlig hälsning,
Peter
Peter