Vi använder nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera bra för dig. Vi vill använda kakor för att förbättra webbplatsen med hjälp av statistik. Samtycker du till detta?
Jag funderar på att dejta på internet men har förstått att det finns oseriösa datingsidor. Vad ska jag tänka på innan jag blir medlem?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Innan du blir medlem på en dejtingsida finns det vissa saker som du behöver veta om:
Ofta erbjuder dejtingsidorna en gratis provperiod som sedan övergår i ett medlemskap som kostar pengar. Läs noga vad som står på hemsidan och i villkoren innan du registrerar dig.
Skriv inte in dina kontaktuppgifter om du inte är säker på att du vill bli medlem på dejtingsidan.
Är du osäker på vilken sida du ska välja är det bra att först läsa omdömen från andra personer.
Undersök om dejtingtjänsten och medlemskapet erbjuder det du efterfrågar och vill ha. Olika dejtingsidor kan erbjuda olika saker.
Du behöver undersöka om medlemskapet har bindnings- och/eller uppsägningstid. Detta ska stå i villkoren.
Kontrollera att det finns kontaktuppgifter till företaget och undersök också i vilket land företaget finns.
Du kan också söka på företagsnamn i Konsumentverkets diarium för att se om det har kommit in anmälningar mot ett specifikt företag.
Om du redan har ett problem med en dejtingsida Har du problem med en dejtingsida kan du läsa mer på vår webbplats.
Hej Hanna, Jag har upplevt att dejt sidan JagVillHa Dej är efter ett tag bygger på AI. Har du något bra svar på det-
MVH Anders
Anders
Svar från Konsumentverket
Hej Anders,
Tack för din fråga!
Om du anser att dejtingsidan du är medlem på inte använder sig av verkliga människor kan du klaga till företaget.
Om du inte får det du blivit lovad av företaget i deras marknadsföring och villkor kan du klaga och ställa krav på att få detta. Om dejtingsidan inte kan erbjuda dig det som du blivit lovad kan du argumentera för att köpet ska hävas - det vill säga att medlemskapet avslutas direkt oavsett om du har bindnings- eller uppsägningstid.
Klaga skriftligen när du kontaktat dejtingsidan, gärna via mejl.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med dejtingsidan. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Fråga
Jag funderar på att dejta på internet men har förstått att det finns oseriösa datingsidor. Vad ska jag tänka på innan jag blir medlem?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning