Abonnemang och prenumerationer
Kan jag få återbetalning för oönskad prenumeration på buuks.se?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ja, det stämmer. Danmarks högsta domstol har i ett avgörande kommit fram till att alla konsumenter som har betalat för ett sådant abonnemang har rätt att få tillbaka sina pengar för prenumerationsdelen.
Beslutet gäller buuks.se samt ytterligare 5 webbplatser. Övriga webbplatser är buuks.dk, pluus.dk, pluus.se, sayve.dk och sayve.se.
Återbetalningarna gäller för prenumerationer som tecknats fram till 6 maj 2022. Webbutiken ska enligt beslutet återbetala alla dragningar gjorda efter 30 oktober 2017. Du har även rätt att begära ränta från betalningsdatumet.
Du ska vända dig till webbutiken du handlat via och begära återbetalning. Gör det gärna skriftligen, till exempel via mejl, så att du kan visa vilka krav du ställt och när.
Om du handlat i någon av nätbutikerna efter 6 maj 2022
• Anser du att du aldrig har gått med på att ingå ett prenumerationsavtal kontakta nätbutiken och framför detta. Ställ krav på återbetalning. Gör det skriftligen, till exempel via mejl.
• Om nätbutiken avslår ditt krav kan du kontakta den danska prövoinstansen Nævnenes Hus. Du kan skicka in ditt klagomål till dem för möjlighet till prövning. Det kostar 100 DKK i avgift. För att göra ett klagomål på deras webbplats krävs dansk e-legitimation. Har du inte det så ska du kunna du kontakta dem via klageportalen@naevneneshus.dk.
Mer information i ett pressmeddelande på danska Förbrukereombudsmannens webbplats
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
Jag har begärt återbetalning från Buuks.
Bolaget ska vara begärt i konkurs och det verkar inte finnas några pengar kvar i konkursboet. Vad gör jag nu?
Emil
Svar från Konsumentverket
Hej Emil,
Tack för din fråga.
Precis som du skriver är det till konkursboet man ska vända sig när man har krav mot ett företag som gått i konkurs.
Det kan även finnas andra vägar att gå:
Ta hjälp av banken/kreditgivaren
Har du betalat via kort eller någon form kredit? Då kan du ha möjlighet att få hjälp av din bank eller kreditgivare.
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.
Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har hört att det kommit ett beslut att jag ska kunna kräva återbetalning för en prenumeration jag hamnat i när jag handlat på buuks.se. Stämmer det? Hur gör jag i så fall för att få tillbaka pengarna som dragit från mitt konto?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning