Reklamation och garanti
Måste företaget betala för transporten vid en felsökning?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du kan argumentera för att företaget ska ersätta dig för transportkostnaden.
Företaget har nämligen bevisbördan de två första åren efter att du köpt bilen. Det står i konsumentköplagen. Företaget behöver då undersöka bilen för att ta reda på om det rör sig om ett fel de behöver hjälpa dig med.
Eftersom företaget har detta ansvar kan du alltså argumentera för att de ska stå för transportkostnaden. Ställ dina krav skriftligen, till exempel via mejl. Spara mejlet som bevis för vad du framfört och när.
Vill inte företaget betala ut ersättning för transporten kan du vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden för att få en bedömning.
Läs mer och gör en anmälan på ARN:s webbplats
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Om företaget påstår att i deras köpeavtal står det att dom inte står för transportkostnader måste vi betala transportkostnaden då när det är ett fel på bilen
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga.
En konsument kan aldrig få sämre rättigheter än vad det står i lagen. En konsument skall aldrig drabbas av kostnader i samband med en reklamation.
Läs mer om vilka kostnader du som konsument kan kräva ersättning för utav företaget
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Viktoria
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Bilen jag köpt från en bilhandlare gick sönder efter 5 månader. Efter kontakt med bilfirman körde jag bilen till dem för en felsökning. Felsökningen visade att det inte var ett fel bilfirman var tvungna att hjälpa mig med. Min fråga är nu vad som gäller kring mitt krav på ersättning för att jag var tvungen att köra till och från bilhandlaren? Bilhandlaren säger att de inte behöver betala det. Stämmer det?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning