Abonnemang och prenumerationer
Fria Tider skickar faktura trots uppsägning - måste jag betala?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Har du sagt upp avtalet och under förutsättning att bindningstid och eventuell uppsägningstid löpt ut ska du inte heller behöva betala något.
Tänk på att du ska kunna bevisa att du sagt upp avtalet och när.
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner kravet.
Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej jag vill hjälpa med mina betalningar. Tackar 🙏
Magbule
Svar från Konsumentverket
Hej Magbule,
Tack för att du kontaktar oss.
Vi ger oberoende vägledning och lämnar därför generell information. Vi kan inte göra en bedömning av ditt enskilda fall, eller hjälpa dig i kontakten med företaget.
Stöd och råd
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till mer praktiskt.
Sök din kommunala konsumentvägledning här
Undersök även om din bank kan hjälpa dig på något sätt.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Det finns tidningar som kräver att trots prenumerationen är uppsagd och de tagit del via brev/mail att prenumerationen sägs upp via telefon efter att de erhållit brev/mail.
Göran
Följdfråga
De drog från autogiro och han förstod inte att de fortsatte att dra varje månad. Han var handikappat och led sv epilepsi. När han safe upp tifningen borde inte kontaktat honom?
Iréne
Svar från Konsumentverket
Hej Iréne,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Du skriver inte hur han sa upp prenumerationen. Har han sagt upp prenumerationen via mejl har han förhoppningsvis mejlet sparat och kan bevisa att avtalet är uppsagt. Med underlaget kan han kontakta företaget och kräva en återbetalning av de felaktiga dragningarna.
Har han istället kontaktat företaget via telefon kan det bli värre om han inte bett om en skriftlig bekräftelse på uppsägningen.
Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Vi råder dig att du kontaktar vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.
Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats
Mer om att stoppa autogirodragningar hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har fått en faktura från FTNG Ekonomi för en tidningsprenumeration hos Fria Tider under perioden 2021-2023. Jag har haft en prenumeration under 2020 hos Fria Tider. Bindningstid var 1 år. Jag har sagt upp prenumerationen.
Vad ska jag göra nu?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning