Abonnemang och prenumerationer

Fria Tider skickar faktura trots uppsägning - måste jag betala?

Fråga

Jag har fått en faktura från FTNG Ekonomi för en tidningsprenumeration hos Fria Tider under perioden 2021-2023. Jag har haft en prenumeration under 2020 hos Fria Tider. Bindningstid var 1 år. Jag har sagt upp prenumerationen.

Vad ska jag göra nu?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Har du sagt upp avtalet och under förutsättning att bindningstid och eventuell uppsägningstid löpt ut ska du inte heller behöva betala något.

Tänk på att du ska kunna bevisa att du sagt upp avtalet och när.

Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig har du möjlighet att skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan med en förklaring till varför du anser att den är felaktig. Mejl funkar bra, det handlar om att du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner kravet. 

Det är viktigt att fortsätta att skriftligen bestrida om du får inkassokrav eller ett betalningsföreläggande från Kronofogden för att undvika en betalningsanmärkning. Företaget har möjlighet att driva ärendet rättsligt om de anser att kravet är riktigt. Får de rätt i tingsrätten så riskerar du att få betala mer än summan på själva fakturan som till exempel dröjsmålsränta och andra avgifter.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag vill hjälpa med mina betalningar. Tackar 🙏

Magbule

Svar från Konsumentverket

Hej Magbule,

Tack för att du kontaktar oss. 

Vi ger oberoende vägledning och lämnar därför generell information. Vi kan inte göra en bedömning av ditt enskilda fall, eller hjälpa dig i kontakten med företaget.

Läs mer om vårt uppdrag

Stöd och råd
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till mer praktiskt.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Undersök även om din bank kan hjälpa dig på något sätt.

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Det finns tidningar som kräver att trots prenumerationen är uppsagd och de tagit del via brev/mail att prenumerationen sägs upp via telefon efter att de erhållit brev/mail.

Göran

Följdfråga

De drog från autogiro och han förstod inte att de fortsatte att dra varje månad. Han var handikappat och led sv epilepsi. När han safe upp tifningen borde inte kontaktat honom?

Iréne

Svar från Konsumentverket

Hej Iréne,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Du skriver inte hur han sa upp prenumerationen. Har han sagt upp prenumerationen via mejl har han förhoppningsvis mejlet sparat och kan bevisa att avtalet är uppsagt. Med underlaget kan han kontakta företaget och kräva en återbetalning av de felaktiga dragningarna.
Har han istället kontaktat företaget via telefon kan det bli värre om han inte bett om en skriftlig bekräftelse på uppsägningen.

Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Vi råder dig att du kontaktar vår samarbetsbyrå Konsumenternas Bank- och finansbyrå. De ger oberoende vägledning i frågor som rör bank- och finansfrågor. Vägledningen är kostnadsfri. Du når dem genom deras kontaktformulär eller på telefonnummer 0200-22 58 00, vardagar mellan 9.00 och 12.00.

Konsumenternas Bank och finansbyrås webbplats

Mer om att stoppa autogirodragningar hos Konsumenternas Bank- och Finansbyrå


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.

Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.

EU-flagga med texten Medfinansieras av Europeiska unionen

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare