Ångerrätt och öppet köp
Kan jag ångra studentmössa?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Nej du har troligtvis inte ångerrätt på mössan du köpt. Eftersom du beställt ett speciellt broderi med ditt namn har din mössa fått en personlig prägel. Den typen av varor kan man inte ångra. De är undantagna från den lagstiftade ångerrätten.
Hade du enbart gjort val bland standardalternativ i webbshoppen, kring till exempel färg och material, hade du troligtvis kunnat ångra dig.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om man beställer en studentmössa och man får en annans mössa vad har man för rättigheter då
MARI
Svar från Konsumentverket
Hej MARI,
Tack för att du kontaktar oss.
Du har rätt att reklamera (klaga) om du inte fått den mössa du och företaget avtal. Företaget ska då rätta till felet utan kostnad för dig.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan göra om du och företaget inte kommer överens.
Reklamera trasiga eller bristfälliga kläder och skor | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har beställt en studentmössa på nätet. Jag la till broderier med mitt namn och program samt valde till stenar och annan färg på bandet. Mössan blev väldigt dyr. Direkt efter att jag beställt ångrade jag mig och skrev det i ett mejl till företaget. De svarade att jag inte får ångra mig. Jag har väl alltid ångerrätt när jag köper något på nätet?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning