Ångerrätt och öppet köp
Kan jag ångra studentmössa?
Fråga
Jag har beställt en studentmössa på nätet. Jag la till broderier med mitt namn och program samt valde till stenar och annan färg på bandet. Mössan blev väldigt dyr. Direkt efter att jag beställt ångrade jag mig och skrev det i ett mejl till företaget. De svarade att jag inte får ångra mig. Jag har väl alltid ångerrätt när jag köper något på nätet?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej,
Nej du har troligtvis inte ångerrätt på mössan du köpt. Eftersom du beställt ett speciellt broderi med ditt namn har din mössa fått en personlig prägel. Den typen av varor kan man inte ångra. De är undantagna från den lagstiftade ångerrätten.
Hade du enbart gjort val bland standardalternativ i webbshoppen, kring till exempel färg och material, hade du troligtvis kunnat ångra dig.
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Om man beställer en studentmössa och man får en annans mössa vad har man för rättigheter då
MARI
Svar från Konsumentverket
Hej MARI,
Tack för att du kontaktar oss.
Du har rätt att reklamera (klaga) om du inte fått den mössa du och företaget avtal. Företaget ska då rätta till felet utan kostnad för dig.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan göra om du och företaget inte kommer överens.
Reklamera trasiga eller bristfälliga kläder och skor | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag designade en studentmössa hos ABC-gruppen men ändringarna sparades inte. Vilket gjorde att jag beställde en mössa jag ej vill ha. Vad kan jag göra i denna situation?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för din fråga!
Om du har bevis för att det funnits ett tekniskt fel på företagets hemsida som gjort att ändringarna inte sparades kan du klaga. När det handlar om ett tekniskt fel på företagets hemsida är det ditt ansvar att kunna bevisa detta. Det kan du göra genom exempelvis skärmdumpar eller filmklipp som visar felet.
Om du inte kan bevisa att det funnits ett tekniskt fel kan du sannolikt inte ångra ditt köp då det rör sig om en specialbeställd studentmössa med egen design.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare