Fordon
Vad innebär de nya reglerna gällande dubbfria däck?
Fråga
Jag har dubbfria däck på min bil och har hört att det är nya regler som träder i kraft nu. Hur vet jag om mina däck är godkända och vad gör jag om dem inte är det?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning
Svar från Konsumentverket
Hej!
Det stämmer att det från och med 1 december 2024 råder nya regler kring dubbfria däck. Från och med det datumet behöver alla dubbfria däck vara märkta med en viss symbol för att de ska räknas som vinterdäck. Symbolen kallas för ”alptopp/snöflinga” – ett berg med tre toppar och snöflinga.
Redan 2019 kom kravet att dubbfria vinterdäck som säljs ska ha symbolen "alptopp/snöflinga" och däck som har köpts sedan dess bör vara försedda med rätt symbol.
Är dina däck inte märkta med "alptopp/snöflinga" är de inte godkända som vinterdäck.
På Transportstyrelsens webbplats kan du läsa mer
Har du som privatperson köpt däcken från ett företag för mindre än 3 år sedan kan du reklamera. Argumentera för att däcken ska ses som felaktiga om säljaren inte informerat om att de enbart kommer gå att användas under en begränsad tid.
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Vänligen
Emma
Konsumentverket
Följdfråga
Gäller reglerna också för allround-däck (däck som man kan köra med både sommar och vinter)?
Bengt
Svar från Konsumentverket
Hej Bengt,
Tack för din fråga.
Vi råder dig att kontrollera detta med Transportstyrelsen. De kan vilka regler som gäller för däck.
Till Transsportstyrelsens kontaktuppgifter
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Får man anmärkning om man inte har alptopp med snöflinga på vinterdäcken?
Kenneth
Svar från Konsumentverket
Hej Kenneth,
Tack för din fråga!
Du bör inte använda dubbfria vinterdäck utan symbolen "alptopp/snöflinga" efter 1 december 2024.
Om du har frågor om vilka konsekvenser det kan bli för dig om du ändå skulle använda dubbfria vinterdäck som saknar symbolen "alptopp/snöflinga" råder vi dig att kontrollera detta med Transportstyrelsen.
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Vad kallas Snöflinga/Alptopp däck?
Åretruntdäck??
Kristina
Svar från Konsumentverket
Hej Kristina,
Tack för att du kontaktar oss.
Transportstyrelsen benämner det som dubbfria däck.
Nya krav på dubbfria däck - Transportstyrelsen
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Är de däcken lagliga som sommardäck?
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Kontakta Transportstyrelsen för information kring vad som gäller:
Till Transsportstyrelsens kontaktuppgifter
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Jag har köpt en bil via en auktoriserad bilhandlare och vid köpet ombesörjde handlaren att ta fram modellanpassade fälgar med godkända vinterdäck enligt överenskommelse. Dessa däck ingick inte i köpet, utan debiterades utöver priset för bilen.
Senare efter att vinterdäcken monterats på bilen uppdagas att däcken de levererat med bilen har märkning med enbart en snöflinga. Dvs, de motsvarar inte kravet på Snöflinga/Alptopp och är således olagliga att bruka vid vinterväglag enligt de nya reglerna gällande från 1:a december 2024.
Däcken måste således bytas ut mot godkända däck med korrekt märkning.
Vilka krav kan ställas på bilhandlaren gällande ersättning i detta fall?
Björn
Svar från Konsumentverket
Hej Björn,
Tack för din fråga!
Du kan i första hand ställa krav på att bilhandlaren ska ersätta dig med nya felfria vinterdäck som motsvarar det ni kommit överens om i avtalet. Om bilhandlaren inte kan ge dig nya däck kan du ställa krav på ersättning för att köpa egna däck hos ett annat företag.
Tänk på att de däck du köper måste vara likvärdiga de däck du skulle fått enligt avtalet med bilhandlaren. Om du skulle få helt nya däck kan du kräva nya däck, men om du skulle fått begagnade däck är det istället det du kan kräva ersättning för.
Mer om dina rättigheter fel på bil
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare