Pris och betalningar
Inkassokrav från Cocoin / Great week / Lottoexperten
Svar från Konsumentverket
Hej!
Även om du inte har varit i kontakt med företaget och är säker på att du inte har ett avtal med dem är det bra att protestera mot fakturan.
Ringde företaget dig krävs det att du godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal. Det är då företaget som har bevisbördan för att du har bekräftat avtalet skriftligt efter att ni avslutat samtalet.
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Anmäl till berörda myndigheter
- Du kan göra en anmälan till Konsumentverket för att hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
- Lottoexperten är ett licensierat spelföretag och du kan därför också göra en anmälan till Spelinspektionen.
- Om det är inkassobolagets verksamhet som du anser är felaktig kan du vända dig till Finansinspektionen, som har tillsyn över inkassoverksamhet i Sverige.
Gör en anmälan till Finansinspektionen
Utsatt för bedrägeri/brott
Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.
Mer information finns på Polismyndighetens webbplats
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Varför kan dessa oseriösa företag på tillstånd från spel och Finansinspektionen
Om inte finns ett skriftligt avtal kan det väl bli inte juridiskt säkerställt
Fredrik
Svar från Konsumentverket
Hej Fredrik,
Tack för dina frågor.
Spelinspektionen kan du kontakta om du har frågor om arbetet kring spellicenser.
Kontakta oss- Spelinspektionen
Inte alla avtal behöver ingås skriftligen. Men den som påstår att det finns ett avtal ska också kunna bevisa det. När det kommer till spel som säljs över telefon så krävs det att du godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal.
Mer om skriftlighetskravet enligt spellagen
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Har via mail bestridit en faktura från Lottoexperten /Greatweek AB med förfallodag den 28/3 2025
De har lagt den Kivra och Kivra skickar påminnelse varanndag
Lottoexperten har ingen adress och är svåra att nå per telefon
Great Weekend AB har adress men är svåra att nå på telefon
Om man skriftligt ha bestrida fakturan räcker att skicka den till GreatWeek och är det nödvändigt.
Har anmält till spelinspektioen Finansinspektionen samt till Kivra och gjort en polisanmälan
Sådana bluffföretag borde ha tillstånd att bedriva sin verksamhet.
MVH Fredrik
Fredrik
Svar från Konsumentverket
Hej Fredrik,
Har du fått en felaktig faktura är det bra att kontakta företaget som skickat den och förklara varför du inte tänker betala den precis som du gjort.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Det är även bra att anmäla till de ställen du nämner.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Hej, jag är i liknande situation med lottoexperten.se/Great week, men har svarat ja på deras sms.
Jag ångrade mig sedan efter att jag kollat upp företaget och ville avbryta beställningen (skriftligt), men de menar att det är för sent då man bara hade 48 timmars ångerrätt (!). Kan man göra så? Är det inte distansköpslagen som gäller?
Har bestridit både faktura och påminnelse med hänvisning till att jag menar att jag sagt upp avtalet i rimlig tid (4 dagar) och har rätt till mer än 48h betänketid.
Ian
Svar från Konsumentverket
Hej Ian!
Lotterier, onlinespel, betting och andra typer av spel är undantagna från lagen som ger dig ångerrätt. Du har alltså inte rätt att ångra dig enligt lag när du tackat ja till eller på något annat sätt ingått ett avtal om spel. Det gäller oavsett vilket sätt du ingick avtalet på.
I vissa fall erbjuder företag som säljer lotterier via telefon en viss tids möjlighet att ångra avtalet, men det är då deras villkor kring detta som blir gällande.
Vänligen
Emma
Konsumentverket
Följdfråga
Efter att ha passerat ett antal förfallodagar utan ytterligare krav fick jag kontakt med lottoexperten (telefonnumret står på fakturan). Utan vidare frågor fick jag besked om att allt skulle strykas och har inte hört något mer sedan dess. Är det lagligt att felaktigt påstå att man beställt varor/tjänster ?
Anders
Svar från Konsumentverket
Hej Anders,
Tack för din fråga!
Ett företag kan inte ta betalt för en vara eller tjänst som du inte har beställt.
Om du får en faktura för något som du har beställt kan du bestrida (protestera mot) betalningskravet och förklara att du inte beställt något och därför inte kommer betala.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag har fått många fakturor från Great week / Polarlottori som har aldrig varit med om det. Jag försökte kontakta men ingen svarade och har polisanmält. Jag har mejlat att vill bestrida .
Vet inte vad ska jag göra nu
Jag är student och nu det känns väldigt tufft för mig.
Marzia
Svar från Konsumentverket
Hej Marzia,
Tack för din fråga!
Precis som vi skriver tidigare i inlägget kan ett företag inte ta betalt av dig om du inte har beställt något.
När du får fakturor från ett företag som du inte har köpt något av kan du bestrida (protestera mot) dem. Det räcker med att du kontaktar Great Week/Polarlotto via mejl och talar om att du inte tänker betala och varför du inte gör det.
Du behöver inte bestrida påminnelser från företaget, men om du får ett krav från inkasso eller Kronofogden är det viktigt att du bestrider även dessa.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Följdfråga
Jag blev tvingande av telefonförsäljaren att skriva ja i smset. Jag blev lurad och ångrade mig 2 minuter efter att tacka nej. Jag har ångrat mitt köp inom god tid. Samma dag som lotteribeställning skedde. Den som jag talade med bad mig att swisha 500 kr utan en anledning. Avtalet skedde under samtalet, där han upprepade att skriva ja, ja skriftligt på smart. Jag har redan ångrat. Miljardlotteriet anbuden, ångerrätten var 48 timmar. Jag har skickat till både mejl och sms att jag ångrade mitt köp. Kände dig mig lurad och telefonförsäljaren ljög om garanterat vinst. Trodde först att det var en form av bedrägeri, kändes som det, då telfonförsäjaren färgade swisha pengar till mig. Telefonförsäljaren fick mig att tro att jag vann något och ville också lura in mig på pengar.
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Tack för att du kontaktat oss.
Ringde företaget dig krävs det att du godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal. Det är då företaget som har bevisbördan för att du har bekräftat avtalet skriftligt efter att ni avslutat samtalet.
Har du övertalats att signera avtalet under pågående säljsamtal kan du argumentera för att avtalet inte ska vara giltigt.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Vägledare
Konsumentverket
Innehållet är framtaget i samarbete med Konsument Europa, som är en del av ECC-nätverket och Konsumentverket. Konsument Europa medfinansieras av Europeiska unionen.
Innehållet på denna sida kan inte anses återspegla åsikter av Europeiska kommissionen och/eller Europeiska innovationsrådet och genomförandeorganet för små och medelstora företag (EISMEA) eller något annat organ i Europeiska unionen. Europeiska kommissionen och EISMEA frånsäger sig ansvar för eventuell användning av innehållet och dess information.
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har fått ett inkassokrav från ett företag som heter Cocoin och/eller Great Week som påstår att jag har ett avtal om spel hos Lottoexperten.
Vad jag vet så har jag inte tackat ja till något, vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning