Pris och betalningar
Inkassokrav från Cocoin / Great week / Lottoexperten
Svar från Konsumentverket
Hej!
Även om du inte har varit i kontakt med företaget och är säker på att du inte har ett avtal med dem är det bra att protestera mot fakturan.
Ringde företaget dig krävs det att du godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal. Det är då företaget som har bevisbördan för att du har bekräftat avtalet skriftligt efter att ni avslutat samtalet.
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Anmäl till berörda myndigheter
- Du kan göra en anmälan till Konsumentverket för att hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
- Lottoexperten är ett licensierat spelföretag och du kan därför också göra en anmälan till Spelinspektionen.
- Om det är inkassobolagets verksamhet som du anser är felaktig kan du vända dig till Finansinspektionen, som har tillsyn över inkassoverksamhet i Sverige.
Gör en anmälan till Finansinspektionen
Utsatt för bedrägeri/brott
Om du anser att du är utsatt för ett bedrägeri eller annat brott får du vända dig till Polisen och anmäla detta.
Mer information finns på Polismyndighetens webbplats
Vänligen
Emma
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Varför kan dessa oseriösa företag på tillstånd från spel och Finansinspektionen
Om inte finns ett skriftligt avtal kan det väl bli inte juridiskt säkerställt
Fredrik
Svar från Konsumentverket
Hej Fredrik,
Tack för dina frågor.
Spelinspektionen kan du kontakta om du har frågor om arbetet kring spellicenser.
Kontakta oss- Spelinspektionen
Inte alla avtal behöver ingås skriftligen. Men den som påstår att det finns ett avtal ska också kunna bevisa det. När det kommer till spel som säljs över telefon så krävs det att du godkänt avtalet skriftligt efter samtalet för att det ska räknas som ett giltigt avtal.
Mer om skriftlighetskravet enligt spellagen
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej
Har via mail bestridit en faktura från Lottoexperten /Greatweek AB med förfallodag den 28/3 2025
De har lagt den Kivra och Kivra skickar påminnelse varanndag
Lottoexperten har ingen adress och är svåra att nå per telefon
Great Weekend AB har adress men är svåra att nå på telefon
Om man skriftligt ha bestrida fakturan räcker att skicka den till GreatWeek och är det nödvändigt.
Har anmält till spelinspektioen Finansinspektionen samt till Kivra och gjort en polisanmälan
Sådana bluffföretag borde ha tillstånd att bedriva sin verksamhet.
MVH Fredrik
Fredrik
Svar från Konsumentverket
Hej Fredrik,
Har du fått en felaktig faktura är det bra att kontakta företaget som skickat den och förklara varför du inte tänker betala den precis som du gjort.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Det är även bra att anmäla till de ställen du nämner.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har fått ett inkassokrav från ett företag som heter Cocoin och/eller Great Week som påstår att jag har ett avtal om spel hos Lottoexperten.
Vad jag vet så har jag inte tackat ja till något, vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning