Ångerrätt och öppet köp
Vad gör jag om företaget inte tar emot returen?
Svar från Konsumentverket
Hej!
Om du kan visa att du har returnerat paketet enligt företagets instruktioner har du gjort det som krävs enligt ångerrätten. Då behöver du inte hämta ut paketet som kommit tillbaka till dig.
Hur ska du göra med betalningen?
Beroende på om du betalat eller inte finns olika vägar att gå.
1. Om du redan har betalat
Du kan ställa krav på en återbetalning från företaget om du redan betalat för dina varor. Företaget ska återbetala dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varorna eller från att du kan visa att du skickat tillbaka dem.
Dröjsmålsränta
Om inte företaget betalar tillbaka till dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varan eller från du skickat tillbaka den kan du begära dröjsmålsränta från företaget.
Du kan kräva ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.
Om du handlat via en kredit
Skulle företaget inte betala tillbaka kan du också kontakta kreditgivaren för en återbetalning om du valt att betala via en faktura eller kreditkort. Då kan du meddela kreditgivaren att du vill använda din invändningsrätt i konsumentkreditlagen.
2. Om du inte har betalat
När du ångrat ditt köp behöver du inte betala.
Om du fått en faktura behöver du kontakta kreditgivaren (den som skickat fakturan) och bestrida (protestera mot) denna.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte får en återbetalning från företaget i de fall du inte betalat via en kredit. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej! Jag köpte en tjänst via en app för ett år sedan. Slutade använda den för några månader sedan & nu har företaget dragit en årsavgift och vägrar låta mig ångra köpet då det går emot deras policy. Finns det något jag kan göra? Tänkte på distansavtalslagen. Gäller den här?
Adam
Svar från Konsumentverket
Hej Adam,
Tack för att du kontaktat oss med din fråga.
Nej, detta är inte en fråga om ångerrätt utan snarare om automatisk avtalsförlängning.
Automatisk avtalsförlängning
Om ett företag förlänger ett avtal utan att meddela dig kan avtalet vara ogiltigt.
För att ett företag ska få förlänga ett avtal automatiskt måste det framgå av avtalsvillkoren. Företaget är också skyldigt att skriftligen påminna dig om avtalsförlängningen senast en månad innan avtalet måste sägas upp. Följer inte företaget reglerna kring automatisk avtalsförlängning har du rätt att omgående säga upp avtalet.
I vissa fall får företaget förlänga avtalet utan att informera dig, till exempel om uppsägningstiden för avtalet är högst tre månader.
Mer om automatisk avtalsförlängning
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Hej!
Jag beställde varor från ett företag på nätet. Jag ville ångra köpet och skickade tillbaka enligt företagets instruktioner. Jag lämnade in paketet hos ett ombud och skickade spårningslänken till företaget, precis som de instruerat. Företaget hämtade aldrig ut paketet och nu har det skickats tillbaka till mig. Jag vill inte ha varorna.
Vad händer om jag inte hämtar ut paketet?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning