Ångerrätt och öppet köp

Vad gör jag om företaget inte tar emot returen?

Fråga

Hej!

Jag beställde varor från ett företag på nätet. Jag ville ångra köpet och skickade tillbaka enligt företagets instruktioner. Jag lämnade in paketet hos ett ombud och skickade spårningslänken till företaget, precis som de instruerat. Företaget hämtade aldrig ut paketet och nu har det skickats tillbaka till mig. Jag vill inte ha varorna.

Vad händer om jag inte hämtar ut paketet?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Om du kan visa att du har returnerat paketet enligt företagets instruktioner har du gjort det som krävs enligt ångerrätten. Då behöver du inte hämta ut paketet som kommit tillbaka till dig.

Hur ska du göra med betalningen?
Beroende på om du betalat eller inte finns olika vägar att gå.

1. Om du redan har betalat
Du kan ställa krav på en återbetalning från företaget om du redan betalat för dina varor. Företaget ska återbetala dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varorna eller från att du kan visa att du skickat tillbaka dem.  

Dröjsmålsränta
Om inte företaget betalar tillbaka till dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varan eller från du skickat tillbaka den kan du begära dröjsmålsränta från företaget.

Du kan kräva ränta från den dag återbetalningen skulle ha skett.

Om du handlat via en kredit
Skulle företaget inte betala tillbaka kan du också kontakta kreditgivaren för en återbetalning om du valt att betala via en faktura eller kreditkort. Då kan du meddela kreditgivaren att du vill använda din invändningsrätt i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

2. Om du inte har betalat
När du ångrat ditt köp behöver du inte betala.

Om du fått en faktura behöver du kontakta kreditgivaren (den som skickat fakturan) och bestrida (protestera mot) denna.

Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.

Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte får en återbetalning från företaget i de fall du inte betalat via en kredit. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Hanna
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej! Jag köpte en tjänst via en app för ett år sedan. Slutade använda den för några månader sedan & nu har företaget dragit en årsavgift och vägrar låta mig ångra köpet då det går emot deras policy. Finns det något jag kan göra? Tänkte på distansavtalslagen. Gäller den här?

Adam

Svar från Konsumentverket

Hej Adam,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Nej, detta är inte en fråga om ångerrätt utan snarare om automatisk avtalsförlängning.

Automatisk avtalsförlängning
Om ett företag förlänger ett avtal utan att meddela dig kan avtalet vara ogiltigt.

För att ett företag ska få förlänga ett avtal automatiskt måste det framgå av avtalsvillkoren. Företaget är också skyldigt att skriftligen påminna dig om avtalsförlängningen senast en månad innan avtalet måste sägas upp. Följer inte företaget reglerna kring automatisk avtalsförlängning har du rätt att omgående säga upp avtalet.

I vissa fall får företaget förlänga avtalet utan att informera dig, till exempel om uppsägningstiden för avtalet är högst tre månader.

Mer om automatisk avtalsförlängning

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag fick hem ett paket från ett företag och där saknades en mindre vara. Det tog företagen flera dagar att utreda detta och nu vägrar dem göra återbetalning på just den varan då ”allt packeterades rätt på deras lager” . Jag köpte hem varor för 1500 och företaget vägrar göra ett återköp på en vara för 75 kr då det nu faller på mig att jag skulle tydligen behållt emballagen i 5 arbetsdagar? Vad kan jag göra, jag vill inte betala för något jag inte har fått

Tijana

Svar från Konsumentverket

Hej Tijana,

Tack för att du kontaktat oss.

Jag har lite svårt att se varför det skulle vara en giltig anledning för företaget att neka till din reklamation på grund av att du kastat emballaget. Du har ju ingen användning för emballaget om det saknas en vara. Du kan inte returnera något du aldrig fått.
Oavsett får ett företag inte inskränka i din rätt att reklamera, alltså klaga på fel.

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag fick en beställning på ett par byxor och dom passade inte så jag gjorde en reklamation med återbetalningen.
Jag har mailat dom å visat bilder och gjort spårbar frakt.
Och informerat om alla steg.
Dom säger att dom ska informera rätt avdelning att hämta ut varan och sen betala tillbaka pengarna efter några dagar om allt är ok med byxorna.
Men dom hämtar aldrig ut byxorna, hur mycket jag än påminner dom om att tiden håller på gå ut får åter frakt till mej.
Det känndes som om dom bara svara för att lugna mej men inte hade för avsikt att hämta ut byxorna från deras ombud.
Så vad ska jag göra.
Mvh

Erik

Följdfråga

Hej,
Jag beställde varor från ett företag på nätet.
Jag ville ångra köpet och skicka det tillbaka enligt företagets instruktioner.
Jag lämna in paketet hos ett ombud och skickade spårnings nr till företaget, precis som dom instruerat.
Företaget hämtade aldrig ut paketet trots att jag skrev gång på gång att tiden håller på gå ut för paketets retur resa till mej.
Jag vill inte ha varan.
Dom sa hela tiden att dom skulle informera avdelningen för att hämta ut paketet å kolla så vara är hel sen betala tillbaka pengarna.
Men idag den 18e sänds vara tillbaka till mej och jag vill inte hämta ut varan.
Vad ska jag göra?

Vara kommer från kina, men jag skulle skicka till ett lager i Malmö, gör det att d blir svårare att få tillbaka pengarna?

Måste jag hämta ut paketet?

Vart ska jag vända mej för att få pengarna tillbaka.

Å hur länge ska jag vänta till deras tid för återbetalning har gått ut?

Erik

Svar från Konsumentverket

Hej Erik,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Jättebra att du har skött kontakten med företaget skriftligen via mejl så att du kan visa att du har följt företagets instruktioner angående returen.

Företaget ska återbetala dig inom 14 dagar från det att de fått tillbaka varan eller från att du kan visa att du skickat tillbaka den.  

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hur å vart å till vem och när ska jag bevisa att jag skickat paketet med spårning?

Jag har juh kvitto för själva brev sändningen å ett kvitto på spårnings tillägget.

Erik

Svar från Konsumentverket

Hej igen Erik!

Bevisen kan du använda i kontakten med företaget för att kräva en återbetalning. Var noga med att sköta kontakten skriftligen via mejl.

Har du valt att betala för ditt köp mot faktura via en kreditgivare kan du även kontakta kreditgivaren och kräva en återbetalning när du kan visa att du följt företagets instruktioner och returnerat varan.

Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej igen om jag betalat via Klarna det är väl kortbetalning debit?
Jag är så trött i huvudet att dom enklaste förklaringarna går trögt i hjärnkontoret.
Jag tycker jag har gjort alla försök med företaget så jag kan vända mej till Swedbank.
Kommer dom guida mej me allt som måste ta kort på å med mailen vidare befordra antar jag.

Erik

Följdfråga

Jag mailade bilder på byxorna när jag va missnöjd. 2025-05-28..
Byxorna retur 2025-06-03 från postombud.
Spårningsnr 21878915204SE kosta 112kr. Postnord postpaketet inrikes.
Frimärken kosta 88kr order nr 35166..
Dom ber mej maila bilder på byxorna och det gör jag . Jag mailar allt spårnings nr till kontakt@gymfit . 4juni. Jag gör allt dom ber om mailar bilder spårbar frakt retur å återbetalning.
När jag frågar i mailet hur det går med hämtningen av paketet så säger dom typ bara att dom ska vidarebefordra min förfrågan.
Jag är på dom varannan dag ungefär om att hämta ut paketet så dom kan inspektera så det är helt å sen göra en återbetalning.
Men får ungefär samma svar varje gång.
Vad mer för detaljer behövs??

Erik

Svar från Konsumentverket

Hej igen Erik!

Det låter som om du gjort allt som kan krävas av dig i kontakten med Gymfit.

Du nämner att du valt att betala för ditt köp via Klarna. Kontrollera gärna hur du valt att betala - har du betalat direkt genom Klarna eller har du valt att betala mot faktura efter leverans?

Mer om betalningsalternativ

Om du har betalat via en kredit
Har du betalat via någon form av kredit, som kreditkort eller faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare/bank (Klarna) som på företaget. Du kan alltså kräva återbetalning från din kreditgivare/bank om företaget inte betalar tillbaka. Ta i sådant fall kontakt med kreditgivaren och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Om du har en faktura som ännu inte är betald så kan du även då vända dig till kreditgivaren och begära att de ska pausa eller makulera fakturan beroende på din situation.

Mer om invändningsrätten

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare