Abonnemang och prenumerationer
Gratis eltandborste från Dentle visade sig vara abonnemang. Vad har jag rätt till?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad som gäller beror på vad du och företaget kommit överens om.
Påstår företaget att du tackat ja till en prenumeration ska de kunna bevisa det. Eftersom du blivit uppringd ska avtalet dessutom signerats skriftligen efter avslutat samtal för att vara giltigt.
Kontakta företaget, gärna skriftligen, och ställ krav på att de bevisar att det finns ett avtal mellan er.
Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala. Det är viktigt att bestrida krav du anser är felaktiga.
Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan du ha möjlighet att ångra dig. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du fick den första leveransen kan du meddela företaget att du vill ångra dig.
Det finns dock några undantag då ångerrätten inte gäller. Ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara som varit förseglad och du har brutit förseglingen på varan.
Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.
Mer stöd och råd
Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Ang. Dentle. Lögnaktig marknadsföring!
Skulle få en eltandborste om jag svarade på några frågor ang min tandhälsa. ”Just den här dagen skulle jag få ytterligare en tandborste”dvs2st. Jimmy försäljaren ,sa att företaget firade att de fått godkännande av tandläkarförbundet(?) att marknadsföra denna eltandborste. Det enda jag skulle betala var portot samt att jag varannan månad skulle få ett nytt borsthuvud för 149kr. Eftersom jag uttryckligen sa att jag inte ville ha ett abonnemang (minst 5ggr) förklarade Jimmy att jag kunde av -sluta så fort jag önskade. De skickade omedelbart(!)12st borsthuvuden. Får nu en faktura på 249+39kr VARJE månad. De påstår att jag KÖPT två eltandborstar! Abonnemang 1år!
Ingen hjälp av företaget. Capway finance AB skickar fakturor. Verkligen lurad för första ggn!
Vad kan jag göra?
LM
Svar från Konsumentverket
Hej LM,
Tack för din fråga!
Det händer att konsumenter luras in i abonnemang de inte vill ha. Abonnemangen kan vara dyra och svåra att ta sig ur.
Företaget måste bevisa vad ni kommit överens om
Påstår företaget att du har godkänt ett abonnemang på två tandborstar samt borsthuvuden kan du alltid ställa krav på att de ska kunna bevisa det. Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er och vad ni har kommit överens om vid beställningen.
Bestrid om du får en felaktig faktura
Om du får en faktura för något du inte har beställt eller godkänt behöver du inte betala. Bara för att ett företag påstår att du är skyldig att betala för något, betyder det inte att du är det.
Du är heller inte skyldig att betala kostnaden för att skicka tillbaka en vara som du inte har beställt.
Om du får en faktura som är felaktig är det alltid viktigt att du bestrider fakturan, alltså protesterar mot den.
Mer information om att bestrida en felaktig faktura
Du kan läsa mer i min kollegas svar ovanför för information om ångerrätten.
Mer stöd och råd
Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Dentle angående abonnemanget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Dentle har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej.
Jag fick nyss ett liknande samtal där säljaren ville låta påskina att det handlade om en undersökning kring tandhälsa med 5 korta frågor. Han ställde förvisso frågor om munhygien men efter en stund framgick att jag skille få en eltanborste gratis(!) för att jag ställt upp. jag var nämligen en av få som blivit utvalda i en testgrupp som skulle hjälpa till att marknadsföra deras nya modell genom att sprida ordet om deras fantastiska tandborste...
Ett riktigt lömskt försök att blåsa folk och säljaren godtog inte av jag sa nej till denna fantastiska deal. Jag hoppas att företaget inte försöker manipulera samtalet då jag svarade ja på ett par av de inledande frågorna.
Jag vill påpeka att jag oftast inte svarar på okända nr och när jag gör det brukar jag direkt avbryta den här typen av samtal. Vet inte riktigt varför jag inte gjorde det denna gång men det var på sitt sätt ändå lärorikt. Bland det fulaste säljsamtal jag varit om.
Varning för företaget Dentle alltså.
Tomas
Svar från Konsumentverket
Hej Tomas,
Jag vill tipsa om att ta del av vår artikel kring abonnemangsfällor.
Abonnemangsfällor – gratisvaror och provpaket | Konsumentverket
Vi har även en artikel som rör hur man kan minska mängden säljsamtal.
Så kan du minska mängden säljsamtal från telefonförsäljare | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Vill verkligen varna för Dentels sätt att sälja in de "gratis" tandborstarna (betala en exp kostnad) och abonnemang på borsthuvud som under samtalet lyckades låta som att det var en 249 kr för första försändelsen sen skulle jag kunna avsluta abonnemanget. I annat fall skulle det komma en sändning igen först efter ett år, denna sändning skulle då också kosta 249 kr. Jag repeterade för honom så som jag uppfattade det och på nåt sätt svängde han sig med formuleringar om att det var bra reflektioner och frågor och fick det sen att låta som att det var rätt uppfattat. (alltså 249 kr nu och sedan samma pris nästa år. Vid en sammanfattning sa han ändå 249 kr/mån med det var väldigt hastigt och nåt man verkligen inte var mån om att det skulle uppfattas. När jag bad om förtydligande skulle han skicka ett sms med vad vi sagt och jag skulle bara svara med OK på det så skulle han ringa upp igen direkt för att fortsätta beställningen och få mina tandborstar. Där kändes det att han ville snabba på ordentligt, "skicka bara ett OK på sms et , så ringer jag direkt igen" !! Läste sms et noga och där stod det 249 kr/mån och jag raderade sms et och skräpanmälde det. Här stod det 249 kr/mån så hade jag tackat OK hade jag inte kunnat skylla på någon annan än mig själv MEN jag tycker det var så fult gjort !! De ville verkligen inte att man skulle förstå att det var 249 kr/mån , pratade bort det på ett väldigt övertygande sätt. Det var väl över huvud taget ingen "undersökning av tandhälsa" utan bara ett samtal för att få en in i ett abonnemang. Smart o fult ! VARNING
Helena
Svar från Konsumentverket
Hej Helena,
Tack för att du kontaktat oss!
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att Dentle gör fel när de säljer via telefon? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Fick precis ett sådant samtal nu för några minuter sedan.
Jag läste tråden samtidigt som jag hade igång samtalet vilket också gjorde att jag avböjde erbjudandet.
Känns inte riktigt legitimt.
Jimmy
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning