Abonnemang och prenumerationer
Gratis eltandborste från Dentle visade sig vara abonnemang. Vad har jag rätt till?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Vad som gäller beror på vad du och företaget kommit överens om.
Påstår företaget att du tackat ja till en prenumeration ska de kunna bevisa det. Eftersom du blivit uppringd ska avtalet dessutom signerats skriftligen efter avslutat samtal för att vara giltigt.
Kontakta företaget, gärna skriftligen, och ställ krav på att de bevisar att det finns ett avtal mellan er.
Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala. Det är viktigt att bestrida krav du anser är felaktiga.
Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal kan du ha möjlighet att ångra dig. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du fick den första leveransen kan du meddela företaget att du vill ångra dig.
Det finns dock några undantag då ångerrätten inte gäller. Ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara som varit förseglad och du har brutit förseglingen på varan.
Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.
Mer stöd och råd
Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Ang. Dentle. Lögnaktig marknadsföring!
Skulle få en eltandborste om jag svarade på några frågor ang min tandhälsa. ”Just den här dagen skulle jag få ytterligare en tandborste”dvs2st. Jimmy försäljaren ,sa att företaget firade att de fått godkännande av tandläkarförbundet(?) att marknadsföra denna eltandborste. Det enda jag skulle betala var portot samt att jag varannan månad skulle få ett nytt borsthuvud för 149kr. Eftersom jag uttryckligen sa att jag inte ville ha ett abonnemang (minst 5ggr) förklarade Jimmy att jag kunde av -sluta så fort jag önskade. De skickade omedelbart(!)12st borsthuvuden. Får nu en faktura på 249+39kr VARJE månad. De påstår att jag KÖPT två eltandborstar! Abonnemang 1år!
Ingen hjälp av företaget. Capway finance AB skickar fakturor. Verkligen lurad för första ggn!
Vad kan jag göra?
LM
Svar från Konsumentverket
Hej LM,
Tack för din fråga!
Det händer att konsumenter luras in i abonnemang de inte vill ha. Abonnemangen kan vara dyra och svåra att ta sig ur.
Företaget måste bevisa vad ni kommit överens om
Påstår företaget att du har godkänt ett abonnemang på två tandborstar samt borsthuvuden kan du alltid ställa krav på att de ska kunna bevisa det. Det är alltid företaget som ska bevisa att det finns ett avtal mellan er och vad ni har kommit överens om vid beställningen.
Bestrid om du får en felaktig faktura
Om du får en faktura för något du inte har beställt eller godkänt behöver du inte betala. Bara för att ett företag påstår att du är skyldig att betala för något, betyder det inte att du är det.
Du är heller inte skyldig att betala kostnaden för att skicka tillbaka en vara som du inte har beställt.
Om du får en faktura som är felaktig är det alltid viktigt att du bestrider fakturan, alltså protesterar mot den.
Mer information om att bestrida en felaktig faktura
Du kan läsa mer i min kollegas svar ovanför för information om ångerrätten.
Mer stöd och råd
Ett tips är att undersöka om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med Dentle angående abonnemanget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att Dentle har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej.
Jag fick nyss ett liknande samtal där säljaren ville låta påskina att det handlade om en undersökning kring tandhälsa med 5 korta frågor. Han ställde förvisso frågor om munhygien men efter en stund framgick att jag skille få en eltanborste gratis(!) för att jag ställt upp. jag var nämligen en av få som blivit utvalda i en testgrupp som skulle hjälpa till att marknadsföra deras nya modell genom att sprida ordet om deras fantastiska tandborste...
Ett riktigt lömskt försök att blåsa folk och säljaren godtog inte av jag sa nej till denna fantastiska deal. Jag hoppas att företaget inte försöker manipulera samtalet då jag svarade ja på ett par av de inledande frågorna.
Jag vill påpeka att jag oftast inte svarar på okända nr och när jag gör det brukar jag direkt avbryta den här typen av samtal. Vet inte riktigt varför jag inte gjorde det denna gång men det var på sitt sätt ändå lärorikt. Bland det fulaste säljsamtal jag varit om.
Varning för företaget Dentle alltså.
Tomas
Svar från Konsumentverket
Hej Tomas,
Jag vill tipsa om att ta del av vår artikel kring abonnemangsfällor.
Abonnemangsfällor – gratisvaror och provpaket | Konsumentverket
Vi har även en artikel som rör hur man kan minska mängden säljsamtal.
Så kan du minska mängden säljsamtal från telefonförsäljare | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Vill verkligen varna för Dentels sätt att sälja in de "gratis" tandborstarna (betala en exp kostnad) och abonnemang på borsthuvud som under samtalet lyckades låta som att det var en 249 kr för första försändelsen sen skulle jag kunna avsluta abonnemanget. I annat fall skulle det komma en sändning igen först efter ett år, denna sändning skulle då också kosta 249 kr. Jag repeterade för honom så som jag uppfattade det och på nåt sätt svängde han sig med formuleringar om att det var bra reflektioner och frågor och fick det sen att låta som att det var rätt uppfattat. (alltså 249 kr nu och sedan samma pris nästa år. Vid en sammanfattning sa han ändå 249 kr/mån med det var väldigt hastigt och nåt man verkligen inte var mån om att det skulle uppfattas. När jag bad om förtydligande skulle han skicka ett sms med vad vi sagt och jag skulle bara svara med OK på det så skulle han ringa upp igen direkt för att fortsätta beställningen och få mina tandborstar. Där kändes det att han ville snabba på ordentligt, "skicka bara ett OK på sms et , så ringer jag direkt igen" !! Läste sms et noga och där stod det 249 kr/mån och jag raderade sms et och skräpanmälde det. Här stod det 249 kr/mån så hade jag tackat OK hade jag inte kunnat skylla på någon annan än mig själv MEN jag tycker det var så fult gjort !! De ville verkligen inte att man skulle förstå att det var 249 kr/mån , pratade bort det på ett väldigt övertygande sätt. Det var väl över huvud taget ingen "undersökning av tandhälsa" utan bara ett samtal för att få en in i ett abonnemang. Smart o fult ! VARNING
Helena
Svar från Konsumentverket
Hej Helena,
Tack för att du kontaktat oss!
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du att Dentle gör fel när de säljer via telefon? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Fick precis ett sådant samtal nu för några minuter sedan.
Jag läste tråden samtidigt som jag hade igång samtalet vilket också gjorde att jag avböjde erbjudandet.
Känns inte riktigt legitimt.
Jimmy
Följdfråga
Följdfråga. Fick idag ett sådant här samtal. Når han kom till borsthuvuden och något mera sa jag att jag inte ville det och uttryckte mig - att jag vill inte ha det första paketet heller. Då han att det tråkigt och ha en bra sommar och la på luren.
När jag läser denna är jag inte säker på att inte får någon leverans och att de påstår att jag har sagt ja. Känns inte riktigt bra.
Ann
Svar från Konsumentverket
Hej Ann,
Tack för din fråga!
Om företaget skulle påstå att du tackat ja till en prenumeration ska de också kunna bevisa det. De kan inte kräva betalt för något om de inte kan visa att du har accepterat deras erbjudande.
Eftersom du blivit uppringd av företaget ska avtalet dessutom signerats skriftligen efter avslutat samtal för att vara giltigt.
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Blev uppringd idag, de sa att det var sista dagen idag och därför fick man två tandborstar. Ser här i tråden att det inte stämmer då flera fått två tandborstar tidigare. Jag brukar sällan svara på okänt nummer men gjorde det idag. Tackade dessutom ja.. Får se hur lätt det är att avbryta abonnemanget..
Josefin
Följdfråga
Fick ett samtal idag där personen presenterade sig ställde en massa frågor om hur jag borstar tänder etc. Sen när han sa att jag skulle få inte bara en utan två eltandborstar som normalt kostade 2000:- gratis (och en expiditionsavgift på 249:-) så sa jag nej. När jag sedan frågade vad de använde mina svar till påstod han att det var ett samarbete med Folktandvården?
Kändes oseriöst alltsammans, hittar inget om att de gör något med Folktandvården på deras hemsida heller?
Ej angivet
Följdfråga
Jag var med om exakt samma sak. Kände mig så stärkt av att ha läst massor av Råd&Rön och klarade att säga att säga att om det är någon slags prenumeration så är jag inte intresserad. Men det ignorerade han bara och fortsatte säga att jag bara skulle betala för 'portot'. När jag framhärdade så blev han sur och sa att jag inte skulle få några tandborstar heller. Vilken tur att jag slipper!
Lisa
Följdfråga
Hej
Blev uppringd av försäljare Dentle gratis eltandborstar vilket lät bra till och med svenskt tillverkare sa dom. Till slut blev det bara porto för 1+ 1 gratis så 299kr vilket tackade jag ja till. Efter det sa de att jag skulle få refill borstar 6st för 249kr i månaden då sa jag det är för dyrt och om jag kan säga upp det svaret var ja absolut när du vill efter dom första 6 refillen. Detta visade sig att jag bundit mig till 12 månader refill borstar för 348kr i mandel med frakt och faktura avgift. Mejlat och ringt tillbaka för att säga upp detta då säger de att de har ljudinspelning där jag accepterar o godkänner. Vilket inte stämmer att jag skulle godkänna 12 månaders bindningstid. Vad gör man nu?
Tack för hjälpen
Tereza
Följdfråga
Jag har också varit med om detta idag. Sandra hette hon som ställde frågor. Få en gratis borste...först då fattade jag och efter tredje gången jag sa att jag ingen ville ha gav hon sig, och att det skulle va en prenumeration och en faktura med framgick först då. Har nu förstått av svaren att man ska signa innan de kan skicka nåt, men kommer inte slappna av förrän jag ser att det inget kommer hem.
Monica
Svar från Konsumentverket
Hej Tereza!
Finns det ett giltigt avtal kan du ha möjlighet att ångra dig. Har det gått mindre än 14 dagar sedan du fick den första leveransen kan du meddela företaget att du vill ångra dig.
Det finns dock några undantag då ångerrätten inte gäller. Ett av dem handlar om hygienvaror. Du har inte ångerrätt om du köpt en vara som räknas som en hygienvara som varit förseglad och du har brutit förseglingen på varan.
Vad som ses som en hygienprodukt måste bedömas från fall till fall.
_____________________________________________________________
Hej Monica!
Om du ändå skulle få hem en faktura trots att du inte har beställt något kan du bestrida (protestera mot) denna.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej tyvärr så gjorde jag för ett år sen något liknande det många beskriver. Jag hade flera samtal med säljaren och gick med på ett erbjudande om att betala tandborstar. Jag var extremt tydlig med att jag inte vill binda upp mig pånpgigmrj detta framkommer ingenstans. Jag är nu i en tvist med företaget som firtsörrrr att hävda att jag ska betala för en års prenumeration..
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej,
Du kan ha möjlighet att pröva ärendet via Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Det är dock bra att känna till att de inte prövar ärendet där det gått mer än ett år sedan du klagade till företaget första gången.
Kontakta gärna din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning och kan stötta dig kring detta.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Även jag har blivit lurad in i ett långt abonnemang av detta företag Dentle. En försäljare inleder samtalet med att säga att han vill ställa några frågor om tandvård och att man sedan skulle få 2 eltandborstar till ett förmånligt pris. Jag var noga med att säga att jag inte vill ha ett abonnemang som man inte kan säga upp när man vill och det bedyrade försäljaren att så var det inte. Man kunde säga upp avtalet när man vill. Jag har fått lyssna på den slutliga inspelningen av vårt samtal men hela samtalet finns inte att få tillgång till. (Vilket är väldigt synd.)Försäljaren säger då att jag när som helst efter startpaketet kan säga upp mitt abonnemang. Det galna är att ett startpaket hos dem är 12 månader och det får man lista ut själv. En väldigt lång och orimlig start skulle jag vilja påstå. Så passa er för detta företag!! Det blev en väldigt dyr lärpeng och det var sista gången jag köper något av en telefonförsäljare.
Marie-Louise
Följdfråga
Jag fick också samtalet och gav honom personnummer och adress men när han skulle gå igenom avtalet en sista gång för typ en inspelning på avtalsreglerna så fick jag kalla fötter och tackade nej. Finns det fortfarande risk att jag får hem tandborstar och en faktura även om jag i slutändan tackade nej?
Elin
Svar från Konsumentverket
Hej Elin,
Om du inte tackat ja skriftligen finns inget giltigt avtal och du kan bestrida ifall du skulle få en faktura.
Vi kan inte veta om de ändå skulle skicka en faktura, men skulle de det kan du som sagt bestrida den. Det är företaget som ska bevisa att det finns ett giltigt avtal.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
I går ringde de till mig. Efter frågorna så blev jag erbjuden 2 eltandborstar för 299 kr som då var inkl frakt och adm avg. Valde svart och en ljusblå. Han sa också att jag jag skulle få refillborstar 30 dgr senare men att jag kunde säga upp efter första paketet för 249 kr i mån. Jag tänkte att det kan vara bra med ett refillpaket. Han skickade ett sms som jag skulle svara ja eller ok på. Hm, där stod det att jag erbjudandet avser 2 eltandborstar samt 6 st refillpaket för 249,90 kr/mån i 12 mån. Då ifrågasatte jag det då han sagt ett paket för 249,90/mån. Ja men du kan säga upp det på en gång. Men jag sa till han att jag kommer att få refillpaket och avbetalning i 12 mån. Så har jag inte tänkt säger han då. Så på det sättet får de in mer pengar för man kunde inte säga ifrån refillen till han utan man fick maila, Men då har man redan fått för ett år för 3000 kr. STOR VARNING
My
Svar från Konsumentverket
Hej My,
Tack för att du kontaktat oss.
Jättebra att du kontrollerade villkoren för erbjudandet innan. När ett företag ringer dig som konsument i syfte att ingå ett avtal med dig, krävs det att du efter avslutat samtal signerar avtalet elektroniskt - annars är det inte giltigt.
Mer om regler vid telefonförsäljning
Vänligen
Viktoria
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har blivit uppringd av företaget Dentle. De sa att jag skulle få en gratis eltandborste om jag svarade på några frågor kring min tandhälsa. Jag tyckte det lät bra och tackade ja. Nu visar det sig att jag ingått en prenumeration på tandborsthuvuden. Vad ska jag göra?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning