Fordon
Måste jag betala fakturan från Bilsv.se?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det ska framgå tydligt att en tjänst kostar pengar. Det står i prisinformationslagen.
Om det framgår tydligt eller inte avgörs från fall till fall. Tyvärr kan vi inte göra någon bedömning i enskilda fall.
Bestrida en faktura
Anser du att det inte framgått tydligt kan du att bestrida fakturan. Då skriver du ett mejl till företaget och meddelar att du bestrider fakturan och varför.
Ångerrätt
Har priset framgått kan du istället ha ångerrätt.
Du kan läsa mer om ångerrätten och vilka andra rättigheter du kan ha på vår webbplats.
Hjälp att tolka avtal
Undersök om din kommun erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal.
Sök kommunal konsumentvägledning
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Bluff-sajt! Till dig som fått fakturan, har du betalat den eller hur tänker du gå vidare?
Chris
Följdfråga
Har samma problem .jag avbröt men fick ändå en värdering som var helt uppåt väggarna . De påstår att ångerrätten inte gäller osv. Företaget ligger i Tyskland .
Jag tror att detta förstaget blåser folk det är mycket pengar . Jag har fått en faktura igår .jag vägrar betala har meddelat detta . Tror de är fejk
Så fort nån går im på sidan registrerad din ip . Jag kommer troligen att polisanmäla
Jan
Följdfråga
Om de inte ger sig efter att man bestridit fakturan, vad händer om man inte betalar då? Jag har fått en sådan faktura från bilsv.se men jag har inte beställt denna tjänst, var endast inne på deras hemsida, inget mer.
Jenny
Följdfråga
Kan företaget Bilsv.se ha rätt, när de påstår, att ångerrätten inte gäller. De för också vilseledande reklam, när de påstår att värderingen bara tar 30 sekunder och man får värdet direkt. Det tog två dagar genom ett krav på oskäliga 169 euro. Trodde det rörde sig om kr. Det finns dessutom ingen adress eller tel. till företaget, eller ens en underskrift.. Hur vet de dessutom, att det är jag. Vem som helst kan ha skrivit in detta.
Detta är ett blufföretag och jag bestrider härmed fakturan !
Robert
Svar från Konsumentverket
Hej Jenny,
Om du får påminnelser på fakturor du bestridit
Du behöver inte bestrida påminnelser på fakturor du redan har bestridit. Genom att bestrida ursprungsfakturan har du redan förklarat att du inte kommer betala.
Om du får inkassokrav
I vissa fall vänder sig företag till inkassobolag för att få hjälp med att kräva in betalningen. Att du får ett inkassokrav betyder inte att du måste betala. Det betyder heller inte att du fått eller kommer att få en betalningsanmärkning.
Du kan bestrida ett inkassokrav på samma sätt som du bestrider en vanlig faktura, men du behöver skicka din bestridan till inkassobolaget som skickat kravet. Det är viktigt att du talar om varför du bestrider kravet. Bestrid alltid skriftligen, till exempel via mejl.
Om företaget vänder sig till Kronofogden
Du har fortfarande möjlighet att bestrida. Om företaget vänder sig till Kronofogden får du ett brev om betalningsföreläggande från Kronofogden. I brevet står det vad du ska göra om du inte håller med om kravet och hur lång tid du har på dig att svara.
Så länge du kan visa att du har protesterat mot det felaktiga kravet riskerar du inte att få en betalningsanmärkning.
Bestrider du kravet från Kronofogden informerar Kronofogden företaget om att du tycker kravet är felaktigt. Om företaget inte håller med kan de begära att Kronofogden lämnar över ärendet till tingsrätten. Vilken avgift domstolen tar ut beror på hur stor skulden är och hur målet kommer handläggas.
Förlorar du målet i tingsrätten kan du behöva betala avgiften tillsammans med andra rättegångskostnader. Men du riskerar inte att få en betalningsanmärkning, så länge du följer domstolens beslut.
Hej Robert,
Du har vanligtvis 14 dagars ångerrätt när du ingår ett avtal på nätet. Men det finns vissa undantag.
Har du avsagt dig ångerrätten?
Vissa bilvärderingsföretag menar att du har avsagt dig ångerrätten när du gjort din beställning. Men för att du ska kunna avsäga dig din ångerrätt måste företaget dels ha gett dig information om:
- att du har ångerrätt och villkoren för den
- den tid du har på dig att ångra köpet
- hur du ångrar köpet
- var det finns en blankett du kan använda för att ångra köpet.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Nu har jag kontaktat företaget och begärt att de bevisar, att jag godkänt avtalet. Jag skrev vidare, att jag finner det ytterst osannolikt, att jag inte sett beloppet, som ju är skrivet på två ställen. Om de inte kan bevisa detta, eller helt enkelt struntar i att svara, tar jag det som ett tecken, att jag är utsatt för ett bedrägeri. Då kommer jag att bestrida fakturan i alla led.
Om de däremot klart visar, att jag godkänt avtalet , får jag se hur jag går vidare.
Fördelen med detta resonemang, är att bevisbördan ligger helt och hållet på företaget.
Robert
Följdfråga
Nu har jag begärt, att företaget bevisar att jag, har godkänt avtalet. Om de inte gör det, eller svarar överhuvudtaget, kommer jag bestrida fakturan i alla led. Fördelen med detta förfarande, är att bevisbördan ligger helt och hållet hos företaget. Jag finner det ytterst osannolikt, att jag missat två prisuppgifter där. Hursomhelst nu är det upp till bevis för företaget !
Robert
Följdfråga
Jag har inte betalat fakturan. Fick även samma råd från polisen, att skriva till dem och bestrida fakturan, när jag polisanmälde det hela.
Jenny
Följdfråga
Jag har också fått en faktura från detta företag. Jag var också bara inne på sidan slutförde aldrig värderingen. Hur ska man göra med fakturan?
Jenny
Svar från Konsumentverket
Hej Jenny,
Bestrida felaktig faktura
Om du får en faktura som du anser är felaktig bör du skriftligen bestrida (protestera mot) fakturan. Skriv varför du anser att fakturan är felaktig och att du inte kommer betala den.
Du ska kunna bevisa att du har meddelat företaget att du inte godkänner fakturan. Mejl fungerar bra, för då får du en kopia av din bestridan i din utkorg.
Det är viktigt att du fortsätter bestrida om du får inkassokrav eller krav från Kronofogden. Om du bestrider i alla led kan du inte få betalningsanmärkning.
Mer om att bestrida en felaktig faktura
Se även tidigare svar i tråden.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag fyllde i mina uppgifter på en bilvärderingssajt på nätet. Det stod ingenstans att värderingen kostade. Nu har jag fått en faktura på 169 euro från företaget.
Måste jag betala?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning