Bostad och hantverkare

Kan jag klaga på dolda fel i bostadsrätt?

Fråga

Jag har nyligen köp en bostadsrätt. Nu har jag upptäckt ett, som jag anser det, dolt fel i badrummet i lägenheten. Dessutom har redan spisen gått sönder. Räknas båda felen som dolda fel? Hur går jag till väga för att klaga på felen?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

När du köper en bostadsrätt är det först och främst avtalet mellan dig och köparen som gäller. I övrigt köplagen.

Stämmer inte bostadsrätten med vad säljaren sagt har du rätt att klaga. Du kan även ha rätt att klaga på andra fel. I köplagen finns inte begreppet dolda fel. Men där står det till exempel att du kan klaga om bostadsrätten är i mycket sämre skick än vad du ska kunna förvänta dig. Du kan även ha rätt att klaga på fel i bostadsrätten som säljaren vetat om men låtit bli att berätta.

Det är till säljaren du ska klaga.

Eftersom köp av bostadsrätt inte omfattas av den lagstiftning vi vägleder kring kan vi inte ge någon djupare information. Den information vi kan ge angående fel i bostadsrätt har vi samlat i en artikel på vår webbplats. Läs gärna mer där.

Fel i bostadsrätt

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare