Pris och betalningar

Vad händer om man skriver fel OCR-nummer?

Fråga

Jag råkade skriva fel OCR-nummer när jag betalade en räkning. Det upptäckte jag när jag fick en påminnelse på fakturan jag trott jag betalat. Vad ska jag göra nu?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Börja med att kontakta företaget som skickat kravet. Berätta vad som hänt och fråga hur du bör göra.

Det kan vara så att du behöver betala påminnelsen du fått. Det är ditt ansvar att betala en faktura i rätt tid och på rätt sätt.

Behöver du betala på nytt bör du ha möjlighet att få tillbaka summan du betalat till fel OCR-nummer. Detta enligt en allmänjuridisk princip kallad condictio indebiti. Enligt denna princip är huvudregeln att utbetalningen ska återgå till konsumenten vid misstagsbetalning, så länge den som mottagit betalning inte hunnit inrätta sig efter den. Meddela i så fall företaget så fort som möjligt att du önskar en återbetalning.

Företaget kan vid en återbetalning ha rätt till ersättning för eventuell kostnad de drabbats på grund av din felaktiga betalning.

Betalningsföreläggande
Får du ingen återbetalning kan du ha möjlighet att vända dig till Kronofogden och ansöka om ett betalningsföreläggande.

Ta kontakt med Kronofogden för mer information.

Om betalningsföreläggande på Kronofogdens webbplats

Kommunal konsumentvägledning
Ett annat tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare