Abonnemang och prenumerationer
Avtal med SST NET och Protexia. Är jag bunden?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om SST NET och Protexia kontaktat dig via telefon finns det regler de måste följa. De ska bland annat ge tydlig information om erbjudandet och vilka villkor som gäller. Det ni har kommit överens om i samtalet ska stämma överens med ert skriftliga avtal.
Regler vid telefonförsäljning
När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det ett skriftlighetskrav. Det räcker inte att du muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.
Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.
Läs mer om regler för telefonförsäljning
Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har lagts på finns det inget giltigt avtal. Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala, men det är viktigt att bestrida eventuella betalningskrav.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal har du ångerrätt i 14 dagar från att du ingick avtalet.
Kontakta företagen skriftligen
Ta gärna skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Spara en kopia på mejlet som bevis.
Om det rör sig om två olika avtal med olika företag behöver du kontakta båda företagen.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök kommunal konsumentvägledning
Telekområdgivarna
När det gäller mobilabonnemang kan du även kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De är nämligen experter på den här typen av avtal. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Isabell
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Jag har ju fått problem med Protexia. Precis som frågan är här ovanför skulle krediten vara gratis om man tecknade ett mobilabonnemang. Jag ångrade mitt köp och pratade med försäljaren två dagar senare som bara sa upp abonnemanget hos SST NET - inte Protexia. Kan jag göra något mer? De säger att jag godkänt med BankID, vilket jag inte kommer ihåg.
Marie
Svar från Konsumentverket
Hej Marie,
Tack för din fråga!
Om det rör sig om två olika avtal - ett med SST NET och ett med Protexia - behöver du kontakta båda företagen för att ångra dig. Om du enbart kontaktar ett av företagen har du bara ångrat ett av avtalen.
Skulle det däremot röra sig om ett avtal där både SST NET och Protexias tjänster ingår ska det räcka med att kontakta ett företag för att ångra dig.
Du behöver alltså undersöka i villkoren för att se om det handlar om ett eller två avtal.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till att tolka avtal.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Hanna
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag blev uppringd av en telefonförsäljare från SST NET som erbjöd mig ett billigare mobilabonnemang. Det skulle även ingå en kreditbevakning från Protexia gratis. Jag tackade ja till erbjudandet. Nu efteråt ser jag att jag har godkänt att jag ska betala för båda tjänsterna.
Vad kan jag göra? Kan jag komma ur abonnemangen?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning