Abonnemang och prenumerationer

Avtal med SST NET och Protexia. Är jag bunden?

Fråga

Jag blev uppringd av en telefonförsäljare från SST NET som erbjöd mig ett billigare mobilabonnemang. Det skulle även ingå en kreditbevakning från Protexia gratis. Jag tackade ja till erbjudandet. Nu efteråt ser jag att jag har godkänt att jag ska betala för båda tjänsterna.

Vad kan jag göra? Kan jag komma ur abonnemangen?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om SST NET och Protexia kontaktat dig via telefon finns det regler de måste följa. De ska bland annat ge tydlig information om erbjudandet och vilka villkor som gäller. Det ni har kommit överens om i samtalet ska stämma överens med ert skriftliga avtal.

Regler vid telefonförsäljning
När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det ett skriftlighetskrav. Det räcker inte att du muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.

Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.

Läs mer om regler för telefonförsäljning

Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har lagts på finns det inget giltigt avtal. Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala, men det är viktigt att bestrida eventuella betalningskrav.

Läs mer om att bestrida en felaktig faktura

Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal har du ångerrätt i 14 dagar från att du ingick avtalet.

Läs mer om ångerrätt

Kontakta företagen skriftligen
Ta gärna skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Spara en kopia på mejlet som bevis.

Om det rör sig om två olika avtal med olika företag behöver du kontakta båda företagen.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.

Sök kommunal konsumentvägledning

Telekområdgivarna
När det gäller mobilabonnemang kan du även kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De är nämligen experter på den här typen av avtal. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.

Du når dem via deras webbformulär.

Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Isabell
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare