Abonnemang och prenumerationer
Avtal med SST NET och Protexia. Är jag bunden?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om SST NET och Protexia kontaktat dig via telefon finns det regler de måste följa. De ska bland annat ge tydlig information om erbjudandet och vilka villkor som gäller. Det ni har kommit överens om i samtalet ska stämma överens med ert skriftliga avtal.
Regler vid telefonförsäljning
När ett företag kontaktar dig via telefon i syfte att sälja något till dig finns det ett skriftlighetskrav. Det räcker inte att du muntligen tackat ja till ett erbjudande i ett telefonsamtal. Efter samtalet avslutats måste du även godkänna avtalet skriftligen för att det ska bli giltigt. Med skriftligen menas att du accepterar avtalet exempelvis via e-post, sms, bank-ID eller genom att du skriver under avtalet och skickar in det till företaget efter samtalet.
Det är företaget som måste kunna visa att det finns ett giltigt avtal.
Läs mer om regler för telefonförsäljning
Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har lagts på finns det inget giltigt avtal. Finns det inget giltigt avtal är du inte skyldig att betala, men det är viktigt att bestrida eventuella betalningskrav.
Läs mer om att bestrida en felaktig faktura
Ångerrätt
Finns det ett giltigt avtal har du ångerrätt i 14 dagar från att du ingick avtalet.
Kontakta företagen skriftligen
Ta gärna skriftlig kontakt, till exempel via mejl. Spara en kopia på mejlet som bevis.
Om det rör sig om två olika avtal med olika företag behöver du kontakta båda företagen.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal och hjälpa till i kontakten med företag.
Sök kommunal konsumentvägledning
Telekområdgivarna
När det gäller mobilabonnemang kan du även kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De är nämligen experter på den här typen av avtal. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Du når dem via deras webbformulär.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Isabell
Konsumentverket
Följdfråga
Jag har ju fått problem med Protexia. Precis som frågan är här ovanför skulle krediten vara gratis om man tecknade ett mobilabonnemang. Jag ångrade mitt köp och pratade med försäljaren två dagar senare som bara sa upp abonnemanget hos SST NET - inte Protexia. Kan jag göra något mer? De säger att jag godkänt med BankID, vilket jag inte kommer ihåg.
Marie
Svar från Konsumentverket
Hej Marie,
Tack för din fråga!
Om det rör sig om två olika avtal - ett med SST NET och ett med Protexia - behöver du kontakta båda företagen för att ångra dig. Om du enbart kontaktar ett av företagen har du bara ångrat ett av avtalen.
Skulle det däremot röra sig om ett avtal där både SST NET och Protexias tjänster ingår ska det räcka med att kontakta ett företag för att ångra dig.
Du behöver alltså undersöka i villkoren för att se om det handlar om ett eller två avtal.
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig.
Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall hjälpa till att tolka avtal.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
Jag upplever samma som ovan just nu. SST spelade in två bekräftelser, än för sst och en för protexia, den första fick jag en papperskopia där man kunde avbryta om ville inom 14 dagar, så det skulle väl vara ok. Från protexia hände inte det och när jag bestred fakturan så fick jag höra det andra avtalets inspelning utan det första så då får man inte hela bilden . Det känns som de arbetar tillsammans på ett bedrägligt sätt och lurar kunder.
Vet inte hur man går tillväga och har inte kunskapen heller för delen men känner mig hjälplös mot dessa busar.
Ola
Svar från Konsumentverket
Hej Ola,
Tack för din fråga!
Om du har två separata avtal med SST NET och Protexia behöver du ångra båda avtalen inom 14 dagar. Om du enbart ångrar ett av avtalen kan du behöva betala för det du inte ångrat.
Om du inte fått korrekt information om ångerrätten kan du ha förlängd ångerrätt upp till ett år.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.
Vänligen
Hanna
Konsumentverket
Följdfråga
SST net´s försäljare är nog de värsta lögnarna i landet, de informerar inte i klartext, sen dessa undanhållanden av ”extra utgifter” som påtvingats mig lurad ”kund”. och tjänsten Protexia blev jag inte informerad om. Också en undanhållen information.
Sen lögnen om stabilt och kraftig 5G uppkoppling var en lögn, ”3” hyr billig plats av Telia, och SST hyr billigare plats av ”3”. Så Telia hyr ut en mycket sämre uppkoppling och SST hyr ännu sämre/totalt värdelös uppkoppling av "3".
Så SST lurar oss äldre till ett billigare och bättre nät, (lögn) och det går inte att surfa på vårt område utan wifi. (90%) dåligt 10% chans till usel ostabilt mobilt nätverk, och sen otroligt mycket dyrare än t.ex Telia.
Jag kan inte förstå hur företag kan få lov att lura oss äldre och dessutom inte förklara att erbjudanden de säger/lovar bara gäller typ 6 månader, sen blir det nästan dubbelt så dyrt än övriga leverantörer.
Sen att SST binder kunden till detta värdelösa abonnemang i 24 månader, undanhöll säljaren mig,
att bli bunden på detta sätt borde vara straffbart.
(Jag har inte godkänt detta avtal skriftligen, och vad som blev sagt och kanske inspelat ska väl bevisas?)
Ronny
Svar från Konsumentverket
Hej Ronny,
Om de sålde tjänsten till dig över telefon måste du godkänna det skriftligen för att avtalet ska bli giltigt.
Om du godkänt avtalet muntligen räcker inte, även om de spelat in det och kan bevisa det.
Företaget ska kunna visa att du fått rätt information om avtalet.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Ska SST- NET också visa ärlighet mot en kund,som är van att tro på den säljare som representerar sitt mobilföretag? Uppenbarligen så har denne gått utanför alla spärrar ock bara kört med en egen mix fulladdad med falska löften om billigare abonnemang som inte stämmer sedan efter sign. Därefter endast som att springa mot rnur!😳
Olof
Svar från Konsumentverket
Hej Olof,
Det är inte tillåtet att ge falsk information eller falska löften.
Har du inte fått det du blivit lovad kan du klaga till SST-NET.
Telekområdgivarna
Du kan kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Det är tydligen många som blivit lurade av SST-NET. Dom vägrar att rätta till problemet, så hur går vi vidare för att få rättelse?
Lennart
Svar från Konsumentverket
Hej Lennart,
Tråkigt att du också känner dig lurad.
De vägar du kan gå är de vi tidigare föreslagit.
Telekområdgivarna för rådgivning och stöd
Du kan kontakta vår samarbetsbyrå Telekområdgivarna. De är nämligen experter på den här typen av avtal. Telekområdgivarna kan ge dig rådgivning och i vissa fall hjälpa till i dialogen mellan dig och din operatör för att försöka bidra till en lösning.
Mer information hittar du på Telekområdgivarnas webbplats
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan pröva tvisten
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.
Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.
Vänligen
Erika
Konsumentverket
Följdfråga
Känner mig lurad av SST NET.Försäljare utgav sig ringa från Telia,hade seniorerbjudande.Avböjde kreditbevakning men hamnade hos Protexia.
Margareta
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag blev uppringd av en telefonförsäljare från SST NET som erbjöd mig ett billigare mobilabonnemang. Det skulle även ingå en kreditbevakning från Protexia gratis. Jag tackade ja till erbjudandet. Nu efteråt ser jag att jag har godkänt att jag ska betala för båda tjänsterna.
Vad kan jag göra? Kan jag komma ur abonnemangen?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning