Övriga områden

Abonnemangskrav på köpt produkt

Fråga

Hej, jag har nyligen köpt en Ngenic smartstyrning från ett företag. Ngenic som är tillverkare av produkten har gått i konkurs. Ett annat företag har köpt upp Ngenic. För att det nya företaget ska leverera tjänsten som krävs för att använda smartstyrningen kräver de mig nu på en abonnemangskostnad. Den information jag fått i samband med köpet var att det skulle vara gratis att använda tjänsten. Vilka rättigheter har jag? Kan jag häva köpet?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om du inte har fått någon information i samband med köpet att tjänsten som hör till produkten kostar eller kan komma att kosta pengar kan du reklamera (klaga på) det till företaget du har köpt produkten av.

När du reklamerar kan du ställa krav på att företaget ska åtgärda felet om det är möjligt eller ge dig ett prisavdrag som motsvarar felet.
Om felet inte går att åtgärda och det inte är aktuellt med ett prisavdrag kan du argumentera för att du ska få häva köpet.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Ändrat/nytt avtal
Om avtalet ändrats kan du argumentera för att du ska ha rätt att frånträda avtalet utifrån det.

Ett nytt företag kan dessutom inte ta över ditt avtal utan att du har godkänt det. Det behöver också stå med i villkoren.

Kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte vill ha något nytt avtal och varför. Meddela även att du med omedelbar verkan säger upp det eventuella avtalet.

Får du fakturor som du anser är felaktiga kan du bestrida dem.

Mer om att bestrida en felaktig faktura

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.

Till ARN:s webbplats


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Vad gäller om produkten är köpt för över 36 månader sedan?

Christoffer

Svar från Konsumentverket

Hej Christoffer,

Tack för din fråga.

I Sverige har vi rätt att reklamera, alltså klaga på ursprungliga fel i upp till 3 år efter köpet. Efter denna tid kan du inte kräva något av företaget om du inte har fått en garanti.

Det är frivilligt för företag att lämna garanti. Det innebär att garantier kan se olika ut, att de kan täcka in olika saker och vara olika långa. Företag bestämmer själva sina garantivillkor.

Mer om garanti


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare