Övriga områden

Turkietresor/Mixx Travel har gått i konkurs. Vad händer med min paketresa?

Fråga

Hej!

Jag har bokat en paketresa med Turkietresor/Mixx Travel och fick ett meddelande igår om att de har gått i konkurs. Vi ska resa imorgon. Vad ska jag göra?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om hela eller delar av din resa ställs in eller avbryts på grund av att paketresearrangören går i konkurs kan det finnas olika möjligheter att få tillbaka pengarna. Du kan till exempel ansöka om ersättning ur arrangörens resegaranti hos Kammarkollegiet.

Pengarna tillbaka från resegarantin
Alla paketresor omfattas av paketreselagen och resegarantilagen. Det innebär att paketresearrangören har ett stort ansvar och skulle arrangören till exempel gå i konkurs skyddas du av en resegaranti. Det innebär att du kan kräva ersättning för din resa om resan ställs in på grund av en konkurs. Du kan också få ersättning för exempelvis hemresa och boende i väntan på hemresan eller om du tvingats att betala extra på resmålet. Spara kvittot för att kräva ersättning för extra utlägg.

Sista dagen för ansökning om ersättning är 31 oktober 2025.

Du ansöker om ersättningen genom att fylla i en ansökan på Kammarkollegiets webbplats.

Mixx Travel AB (Turkietresor) i konkurs - Kammarkollegiet

Kammarkollegiet har även besvarat flera frågor angående konkursen på sin webbplats.

Frågor och svar för Mixx Travels resenärer - Kammarkollegiet

Om du har betalat din resa med kredit
När du köpt något på kredit eller via faktura har du möjlighet att ställa samma krav på kreditgivaren som på säljaren. Kreditgivaren är vanligtvis banken.

Det innebär att har du betalat resan på kredit och företaget går i konkurs kan du vända dig till banken för att kräva återbetalning. Det kallas att du använder din invändningsrätten som finns reglerad i konsumentkreditlagen.

Har resan blivit inställd på grund av en konkurs ska du alltså kontakta banken och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Läs mer om kreditköp hos vår samarbetsbyrå Konsumenternas bank- och finansbyrå

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du ha möjlighet att ta hjälp av din bank, den som ställt ut kortet till dig. Detta kallas att göra en kortreklamation Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Läs mer om kortreklamationer

Ersättning från försäkringsbolaget
Generellt gäller inte skydd vid konkurser i din hemförsäkring. Det finns dock försäkringar som kan skydda dig mot konkurser. Om du har tecknat en extra försäkring måste du vända dig till ditt försäkringsbolag för att ta reda på om just din försäkring omfattar konkurser.

Om du behöver vägledning kring försäkringsfrågor kan du ta kontakt med Konsumenternas försäkringsbyrå.

Kontaktinformation till Konsumenternas försäkringsbyrå på deras webbplats


Vänligen

Viktoria
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare