Övriga områden

Uppringd om avloppsspolning. Kan jag ångra köpet?

Fråga

Igår blev jag uppringd av en ventilationsfirma. Personen erbjöd att företaget skulle rensa min imkanal och ventilation samt spola mitt avlopp. De sa att de var i mitt område just nu och gjorde sådana jobb. Jag uppfattade det som att det var något man behövde göra regelbundet och tackade därför ja. Nu har jag förstått att det inte är något jag måste göra och vill avbryta. Vad har jag för rättigheter?

Exempel på fråga till vägledningen

Svar från Konsumentverket

Hej,

Har du inte godkänt avtalet skriftligen efter samtalet har avslutats finns det inget giltigt avtal. Då kan du meddela företaget att du inte är bunden och att du därför inte vill att de kommer.

Telefonförsäljning- vilka regler gäller?

Finns det ett giltigt avtal kan du i stället ångra avtalet. Avtal som ingås på distans till exempel via telefon har man som regel rätt enligt lag att ångra. Avtal som rör en tjänst kan man ångra i 14 dagar från det att avtalet ingicks. Då kontaktar du företaget och meddelar dem att du vill ångra dig.

Mer om ångerrätt

Meddela företaget skriftligen
Tänk på att det bra att skriva till företaget, till exempel via mejl, och spara en kopia. Då kan du visa vad du framfört och när.

Vänligen

Erika
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare