Säkra varor och tjänster

Min Labubu luktar giftiga kemikalier, vad kan jag göra?

Fråga

Jag har köpt en Labubu där priset indikerar att den ska vara "äkta" och ingen kopia. Men den luktar starkt och känns inte säker att ge till mitt barn. Vad kan jag göra och vart kan jag vända mig för att få hjälp?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

Tack för din fråga!

Om du anser att din Labubu inte stämmer överens med beskrivningen och inte lever upp till dina förväntningar kan du argumentera för att den är felaktig och att du ska ha rätt att reklamera den till det företag som du har handlat av.

Tänk på att du behöver kunna bevisa att det finns ett fel för att kunna reklamera.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Anmäl farliga varor till Konsumentverket
Har du upptäckt en säkerhetsrisk med din Labubu kan du anmäla det till oss på Konsumentverket. Din anmälan hjälper oss i vårt arbete med att granska företag, och även stoppa försäljning av farliga varor om det behövs.

Du kommer inte få någon personlig återkoppling på din anmälan.

Läs mer och gör en anmälan här | Konsumentverket

Tips kring säkerhet när du handlar till barn
På vår webbplats har vi sammanställt saker som är bra att tänka på när man ska handlar artiklar till barn. Läs gärna mer i länken nedan.

Leksaker- tips kring säkerheten när du handlar till barn | Konsumentverket

Kemikalieinspektionen
Om du har frågor om giftiga ämnen i leksaker kan du kontakta Kemikalieinspektionen för mer information och råd.

Kontakta Kemikalieinspektionen här​​​

Vänligen

Emma
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare