Resor

Inställt flyg på grund av drönare. Vad är mina rättigheter?

Fråga

Mitt flyg har blivit inställt på grund av drönare som flugit över flygplatsen.

Jag fick vänta på flygplatsen i flera timmar innan jag fick en ny biljett på ett nytt flyg. Jag fick själv köpa mat och dryck på flygplatsen under tiden vi väntade. Jag vill ha ersättning för detta. Jag vill också ha kompensation som jag läst att man har rätt till när flyget ställs in.

Vad är mina rättigheter?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej!

När ditt flyg omfattas av EUs regler för passagerares rättigheter och har blivit inställt har du alltid rätt att välja mellan:

  • Ombokning till ett flyg så snart som möjligt
  • Ombokning till ett senare datum
  • Återbetalning för den del av biljetten du inte kunnat utnyttja

Eftersom du valt alternativet ombokning till ett flyg så snart som möjligt är flygbolaget skyldiga att erbjuda dig gratis mat och dryck i skälig proportion till väntetiden innan det nya flyget avgår.

När flygbolaget inte erbjudit dig gratis mat och dryck kan du begära ersättning. Du kan få ersättning för kostnader som varit nödvändiga, lämpliga och rimliga. Spara kvitto som du kan bifoga till flygbolaget när du ansöker om ersättning.

Kompensation vid extraordinär omständighet
Flygbolaget är inte skyldiga att betala ut kompensation om de kan visa att det inställda flyget beror på extraordinära omständigheter. Det är omständigheter flygbolaget inte kunnat undvika även om det vidtagit alla rimliga åtgärder.

Att drönare flyger över flygplatsen kan ses som en extraordinär omständighet.

Det finns dock inga situationer som alltid ses som extraordinära omständigheter. En bedömning kan behöva göras från fall till fall.

Vem kan pröva om det är en extraordinär omständighet eller inte?
Vem som kan pröva tvisten mellan dig och flygbolaget beror på om tvisten handlar om ersättningen för mat och dryck eller om kompensationen.

1. Tvister om ersättning för mat och dryck: Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med flygbolaget angående ersättningen för mat och dryck. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.

För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att flygbolaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det.

Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att flygbolaget ersätter dig för den kostnaden.

ARN:s webbplats

2. Tvister för ersättning om kompensation: NEB i landet du flög eller skulle flyga från
När du har en tvist om rätten till kompensation ska du vända dig till en instans (NEB) i det land du flög från eller skulle flyga från.

Nedan finns en lista på alla instanser inom EU dit du kan skicka ditt ärende. De olika instanserna arbetar på olika sätt och alla prövar inte enskilda ärenden.

Lista över instanser inom EU på EU-kommissionens webbplats

Vänligen

Hanna
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare