Mobil, tv, bredband

Vad har jag för rättigheter om min 4G-telefon inte kan ringa 112?

Fråga

Jag har en mobiltelefon som använder 4G. Nu kommer vissa mobiltelefoner som inte stödjer nödsamtal över 4G/ VoLTE att sluta att fungera när 2G- och 3G-nätet stängts ner. Jag fick ingen information om detta när jag köpte mobiltelefonen. 

Vad gäller om min mobiltelefon kommer att sluta att fungera?

Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,  
 
Det stämmer att vissa mobiltelefoner som använder 4G inte kommer kunna nå nödnumret 112 efter att Tele2, Telenor och Tre nu stängt ned sina 2G- och 3G-nät. På grund av det har Post- och telestyrelsen (PTS) förelagt Tele2, Telenor och Tre att kontakta dig som berörs och blockera dessa telefoner från sina nät. 

Du som nu drabbats behöver därför byta telefon eller byta till en operatör i Telias nät, då Telia stänger ned sina nät först i slutet av 2027.  

Mer information om föreläggandet | Post- och telestyrelsen 
 
Vilka mobiltelefoner gäller det? 
Vi har ingen information om vilka modeller det gäller. Enligt PTS är det mobiltelefoner som har 4G, inklusive den särskilda teknik som möjliggör röstsamtal över 4G (VoLTE, Voice over LTE), men som inte stödjer just nödsamtal över 4G/ VoLTE.  
 
Har du frågor om vilka mobiltelefoner det gäller ska du kontakta din operatör.  
 
Om din 4G-telefon kommer att blockeras - kan du reklamera? 
Utgångspunkten är att företaget du köpte telefonen från ansvarar för så kallade ursprungliga fel under de första 3 åren efter att du tog emot telefonen. Med ursprungligt fel menas att felet fanns när du tog emot telefonen, felet behöver däremot inte visa sig direkt.  

Vi kan inte bedöma om de 4G-telefonerna som kommer blockeras i vissa nät ska anses vara ursprungligt felaktiga. Tog du emot telefonen för mindre än 3 år sedan kan du reklamera (klaga) till företaget du köpte telefonen från, men om ni inte kommer överens behöver det prövas.   
 
Mer om att reklamera en mobiltelefon | Konsumentverket 

Om du däremot köpte telefonen efter att det blev känt att vissa 4G-telefoner skulle blockeras i vissa nät, och säljaren inte informerade dig om detta, kan du hävda att telefonen är felaktig eftersom du saknade den informationen. 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) 
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas. 
 
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser. 
 
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden. 
 
Mer information och gör en anmälan | ARN 
 
Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare