Köp av hemlarm och larmtjänst
Ett hemlarm är ett säkerhetssystem som ska skydda ditt hem genom att upptäcka inbrott, brand eller vattenläckor med hjälp av sensorer, kameror och detektorer. Systemet kan vara kopplat till en larmcentral som skickar hjälp dygnet runt, eller fungera fristående där du får en notis direkt i mobilen.
Tänk på det här
Det är viktigt att läsa igenom avtalsvillkoren noga och tänka igenom vad du behöver innan du ingår ett avtal om larm eller larmtjänst.
När du köpt något av ett företag på distans eller utanför företagets fasta affärslokal har du ofta ångerrätt. Har du ingen ångerrätt kan du istället ha rätt att avbeställa.
Om det är något fel på larmet, att det inte fungerar som du blivit lovad eller kan förvänta dig, kan du klaga till företaget du köpt det av.
Välj vad du vill läsa mer om
Du kan köpa ett larmsystem utan att ha det kopplat till en larmcentral. Du betalar då en engångssumma men har ingen löpande månadskostnad. Du agerar själv när larmet går. Du köper då en vara med digitala delar.
Ett annat alternativ är att köpa en larmtjänst där det ingår ett uppkopplat larm med övervakning från larmcentral dygnet runt. Larmet är ditt under avtalsperioden, sedan ska du lämna tillbaka det. Du har ett löpande avtal med en månadskostnad.
Ytterligare ett alternativ är att köpa ett larm där du köper till ett abonnemang med övervakning från larmcentral. Här köper du både själva larmet och en larmtjänst och har ett löpande avtal med en månadskostnad.
Det är viktigt att noga läsa igenom avtalsvillkoren och tänka igenom vad du behöver innan du ingår ett avtal om larm eller larmtjänst.
Om det är något fel på larmet, att det inte fungerar som du blivit lovad eller kan förvänta dig kan du klaga till företaget du köpt det av.
I första hand kan du kräva att de rättar till det som inte är bra. Andra åtgärder kan vara ett prisavdrag eller en hävning om det är ett stort och allvarligt fel.
Du kan även klaga om du inte får de villkor du blivit lovad vid köpet, till exempel om månadskostnaden blir högre eller bindningstiden längre.
Om företaget inte fullföljer avtalet i avtalad tid kan du i första hand ställa krav på att de ska göra det. Det kan till exempel vara att du inte får ditt larm i tid eller att det inte blir installerat och inkopplat så att det kan börja användas. Undersök vad som framgår av ert skriftliga avtal och hänvisa till det när du ställer dina krav.
Om de inte löser problemet inom rimlig tid från att du klagat kan du ha möjlighet att få avsluta avtalet utan kostnad.
Vid avtal utanför affärslokaler ska du få information kring avtalet i en handling. Men om du går med på det kan det vara i en annan "läsbar och varaktig form", till exempel i ett mejl.
Företaget ska även ge dig en kopia av ett undertecknat avtal eller en bekräftelse på avtalet.
När du köpt ett larm eller larmtjänst av ett företag via hemförsäljning har du ofta ångerrätt.
När du köpt något av ett företag på distans eller utanför företagets fasta affärslokal har du ofta ångerrätt.
Ångerrätt betyder att du har rätt att lämna tillbaka en vara eller ångra beställningen av en tjänst. Har du köpt en vara kan du ångra dig i 14 dagar från det att du mottagit det du köpt. En tjänst du köpt kan du ångra i 14 dagar från att avtalet ingåtts.
Lagen är tvingande och gäller oavsett vad företaget säger eller skriver i sina villkor.
Förlängd ångerrätt
Tiden du har på dig att ångra köpet kan ibland förlängas. Har företaget inte gett tillräcklig information om ångerrätten börjar tiden inte räknas förrän du fått rätt information. Som längst kan ångerfristen förlängas med ett år.
Ta reda på om du har ångerrätt i just ditt fall på vår sida om ångerrätt.
Avbeställning
Har du ingen ångerrätt? Enligt lag har du alltid rätt att avbeställa en vara innan du fått den eller en tjänst innan den slutförts. Men när du avbeställer har företaget rätt till ersättning om de kan bevisa att de fått kostnader på grund av din avbeställning.
Titta i ert avtal. Där kan det stå hur mycket du ska betala vid en avbeställning. Det beloppet gäller under förutsättning att det är ett skäligt belopp.
Gör avbeställningen skriftligen, till exempel via mejl. Då kan du bevisa att och när du avbeställde larmet eller larmtjänsten.
Kommer du och företaget inte överens finns vägar att gå.
Har du inte betalat än kan du hålla inne betalning eller betala under protest. Vill du få ärendet prövat kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).
Bestrida faktura
Har företaget gjort fel har du rätt att hålla inne hela eller en del av betalningen. Det betyder att du kan vänta med att betala tills företaget löser problemet.
Du kan hålla inne en summa som motsvarar felet.
Det är viktigt att du meddelar företaget att du håller inne betalning och varför.
Tänk på att ta kontakt skriftligen, till exempel via mejl.
Åtgärdar de inte problemet kan du bestrida fakturan.
Betala under protest
Du kan också välja att betala under protest. Det betyder att du betalar men samtidigt meddelar företaget att du inte är nöjd. Det kan vara bra om du är osäker på din rätt att hålla inne betalningen.
Om att bestrida och betala under protest
Anmäl till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.
ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer ARN:s rekommendationer.
En normal handläggningstid är cirka sex månader.
Vad kostar det att anmäla till ARN?
Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.
Gör en anmälan på ARN:s webbplats
Behöver du hjälp med din anmälan?
Ibland kan kommunens konsumentvägledare hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.
Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.
Pröva tvisten i domstol
Du kan även pröva din tvist med företaget i domstol. Du behöver betala en ansökningsavgift och kan också behöva betala kostnader för rättegången.
Du kan anmäla företaget om de inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
Marknadsföring
Marknadsföring är det som ett företag påstår om sin vara eller tjänst. Exempel är reklam på internet, tv, i radio eller i tidningar. Du kan anmäla om du tycker att ett företags marknadsföring är felaktig. Du kan också anmäla om du tycker att ett företag har en oschysst säljmetod.
Avtalsvillkor
Du ingår ett avtal när du köper något, tecknar ett abonnemang, beställer biljetter eller bokar hotellrum. Villkoren i avtalet ska vara skäliga. Ett avtal får inte innehålla villkor som inte följer konsumentköplagen eller andra lagar som skyddar dig som konsument. Då kallas det för oskäliga avtalsvillkor. De kan du anmäla till oss.
Exempel på när du kan anmäla:
- Avtalet är skrivet på ett oklart sätt.
- Avtalet ger säljaren orimliga fördelar.
- Avtalet bryter mot lagen och ger dig sämre rättigheter än du har enligt lag.
Prisinformation
Du ska få korrekt och tydlig information om priset. Du kan anmäla om prisuppgiften är fel eller bristande. Exempel är om priset anges utan moms eller jämförpris saknas.
Du kan även anmäla om företaget anger sänkt pris utan att ange tidigare pris.