Coca-Cola lovar ta bort vilseledande miljöpåståenden
NyhetPublicerad: 6 maj 2025
PrenumereraEfter en EU-gemensam insats, där Konsumentverket har tagit täten, har Coca-Cola utlovat rättelse. I fortsättningen ska påståenden om flaskornas plastinnehåll samt miljöfördelarna med återvinning av plastflaskorna vara korrekta och väl underbyggda.
Konsumenter som köpt Coca-Colas plastflaskor har av det som stått på etiketten fått det falska intrycket av att hela flaskorna, inklusive lock och etiketter, bestått av återvunnen plast. Men det finns även andra exempel på hur Coca-Cola försökt framhäva miljöfördelarna med återvinning av plastflaskor som kan ha varit vilseledande för konsumenter.
Den europeiska konsumentorganisationen BEUC var först med att uppmärksamma bristerna. Det ledde i sin tur till att EU:s konsumentskyddsmyndigheter med stöd av EU-kommissionen tog beslutet att inleda en EU-gemensam insats.
Efter det har Konsumentverket tillsammans med sin ungerska motsvarighet fört en dialog med läskedrycksjätten för att förmå bolaget att ändra marknadsföringen så att den blir i linje med EU-rätten på området.
I en överenskommelse lovar nu Coca-Cola att marknadsföringen på flaskorna ska vara utbytt inom 6 till 18 månader för att säkerställa att den är förenlig med EU-regelverket. Detsamma gäller för den digitala marknadsföringen där ändringar ska göras inom 3 månader. Myndigheterna kommer även att se över marknadsföring av plastflaskor som tillhandahålls av andra företag för att säkerställa att även de uppfyller EU-regelverket.
Fler nyheter
Mobiloperatören Fibio vilseleder vid telefonförsäljning
Mobiloperatören Fibios säljare uppger inte företagets namn och många konsumenter har uppfattat att det är deras befintliga operatör som hör av sig.
Nyhet
17 december 2025
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025