Fler onlineresebyråer åtar sig att återbetala inom 14 dagar för inställda flygningar
Efter en dialog som har letts av Konsumentverket så har Expedia och Lastminute.com åtagit sig att informera konsumenterna om deras rättigheter och se till att de får återbetalning av biljetter inom 14 dagar om flygbolaget ställer in ett flyg.
Många som köpt sin flygbiljett av en onlineresebyrå har fått vänta länge på att få pengarna tillbaka när flyget ställts in. Men efter en gemensam EU-insats med Konsumentverket i spetsen lovar nu Expedia och Lastminute.com återbetalning inom högst 14 dagar.
Den EU-koordinerade insatsen bygger på en motsvarande dialog från 2023 där där Edreams ODIGEO, Etraveli Group och Kiwi.com lovade bättring. Detta innebär att totalt fem stora onlineresebyråer nu säger sig uppfylla löftet om återbetalning inom 14 dagar.
Det här förutsätter att flygbolaget följer sin skyldighet att återbetala inom sju dagar, därefter har resebyrån sju dagar på sig att se till pengarna skickas vidare.
Dialogen har syftat till att uppmuntra onlineresebyråer att på frivillig väg stärka konsumentskyddet och leva upp till EU-rätten på området. Bland annat har bolagen gått med på att informera om sina kontaktuppgifter (telefonnummer och e-postadresser) på sina respektive webbplatser. Konsumenterna kommer att få tydlig information om sina lagstadgade rättigheter till ombokning eller återbetalning i fall där flygbolaget ställer in sina flygningar. De kommer också att informeras tydligt om flygningen ställdes in.
Nätverket av europeiska konsumentskyddsmyndigheter kommer att övervaka om Expedia och Lastminute.com har genomfört åtagandena korrekt inom den överenskomna tidsramen. Nätverket kommer också att fortsätta att övervaka genomförandet av åtagandena från Edreams ODIGEO, Etraveli Group och Kiwi.com. Nätverket kommer dessutom att fortsätta att främja dessa åtaganden till andra onlineresebyråer.
Fler nyheter
Så vet du om din Labubu eller Lafufu är säker
Det kan finnas säkerhetsbrister hos både äkta Labubu-dockor och piratkopior. Konsumentverket hjälper dig att kontrollera om din docka är säker.
Nyhet
17 september 2025
Nordiska konsumentskyddsmyndigheter fördjupar sitt samarbete om ny konsumentpolicy
De nordiska konsumentskyddsmyndigheterna har ett långvarigt samarbete. Nyligen träffades representanter från myndigheterna i Sverige för att utbyta erfarenheter
Nyhet
12 september 2025
Bolaget bakom Triofinans och Pluskredit placeras på Konsumentverkets varningslista
Konsumentverket har valt att placera bolaget bakom varumärkena Triofinans och Pluskredit på myndighetens varningslista
Nyhet
8 september 2025