Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål

NyhetPublicerad: 16 december 2025

Prenumerera

Konsumenten som Konsumentombudsmannen, KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.

Hovrätten tycker inte att banken kan hållas ansvarig för händelsen eftersom bankkunden själv genomfört överföringen. Scenariot att bankkunder manipuleras att själva föra över pengar till bedragare i tron att de räddar sina pengar undan just bedragare är tyvärr inte ovanligt. Med nuvarande praxis hos bankerna och Allmänna reklamationsnämnden får den drabbade i sådana fall ta hela förlusten själv.

– Vi ska nu titta närmare på hur hovrätten resonerat, men vår utgångspunkt är att domen sannolikt kommer att överklagas till Högsta domstolen och vi hoppas att HD då vill pröva saken, säger Kristofer Johannesson, biträdande KO.

Lurades swisha

John-Erik, som företräds av KO, blev uppringd av en bedragare som påstod att han utsatts för id-kapning och att 100 000 kronor hade försvunnit från hans bankkonto. Eftersom han lurades att själv swisha över pengarna har banken inte velat ersätta honom.

Många drabbas hårt

– Vår ståndpunkt är att bankerna måste ta ett större ansvar för att skydda sina kunders pengar. Det är många konsumenter som drabbats oerhört hårt, säger Kristofer Johannesson.

Syftet med KO:s engagemang är att få fram mer och tydligare domstolspraxis. Förhoppningen är att det ska leda till att bankerna måste ta ett större ansvar att förhindra bedrägerier, och att fler drabbade kan få pengarna tillbaka av banken.