Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar

NyhetPublicerad: 1 december 2025

Prenumerera

Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger är det otydligt vad som krävs för att få rabatt, hur länge den varar och vad priset blir minus rabatten.

Nästan alla företag i granskningen använder sig av olika former av rabatter i konkurrensen om nya kunder eller för att få behålla de som redan är kund. Rabatterna lyfts fram i reklamen: på företagens webbsidor, i annonser, i sociala medier och tryckt material samt vid telefonförsäljning.

Svårt följa rabatten

–Vår granskning visar att det kan vara svårt att följa ett rabatterbjudande från reklamen, via processen att teckna en försäkring till själva slutdokumentet. Det i sin tur gör det svårt för konsumenten att veta om man verkligen fått rabatten och hur den påverkade slutpriset, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket.

Men det finns företag som gör helt rätt. Tydliga tabeller där det är lätt att se vad rabatten gör för skillnad på priset, och hur det påverkar om man till exempel har flera försäkringar i samma bolag.

Otydligt om priset

Det förekommer att försäkringsbolag redovisar kostnaden per månad, trots att det vanliga är att man tecknar försäkring för ett helår. Det gör att priset ser lägre ut. Rabatten däremot anges för helår, och då ser den mer förmånlig ut. Hos vissa försäkringsbolag blir försäkringen dyrare om man vill betala per månad eller per halvår. Kostnader kan också tillkomma om man väljer att betala mot faktura. Men det är inte alla företag som är tydliga med skillnaden i pris.

Flera försäkringsbolag använder formuleringar som ”just nu” när de marknadsför rabatter, men myndighetens granskning visar att det handlar om löpande och återkommande rabatter. Att få konsumenten att fatta beslut snabbt av rädsla för att gå miste om ett bra pris kan vara vilseledande och otillåtet enligt marknadsföringslagen.

Får chans rätta fel

Alla företag som granskats och berörda branschorganisationer får nu ta del av det samlade resultatet. Företag som har brister i hur de marknadsför rabatter kontaktas genom riktade tillsynsbrev och får en chans att åtgärda fel och oklarheter.

–Vår förhoppning är att försäkringsbolag blir öppnare och tydligare mot konsumenterna vad rabatten innebär och vad slutpriset blir. Det finns företag som lyckas göra det enkelt och här är ett bra tillfälle att lära av dem, säger Johanna Persson, också jurist på Konsumentverket.

Hela granskningen finner du på Konsumentverkets sida för publikationer:

Granskning av priser och rabatter för bilförsäkringar | Publikationer - Konsumentverket