Var vaksam om du ska köpa mobil
NyhetPublicerad: 23 december 2025
PrenumereraDet säljs mobiltelefoner som går att använda för att ringa vanliga samtal, men som inte kan nå nödnumret 112 genom operatörens egna nät. Var därför försiktig om du tänker köpa mobiltelefon.
I dagsläget är det PTS och operatörerna som har information om vilka modeller som saknar möjligheten att nå nödnumret 112 genom operatörens egna nät. Den informationen har inte offentliggjorts. Därutöver har Konsumentverket fått signaler om att andra företag som säljer mobiltelefoner inte heller har nåtts av informationen om vilka modeller som påverkas. Det finns därför stora risker att konsumenter kommer att köpa telefoner som sedan inte kommer kunna användas.
Konsumentverket kan inte förbjuda att dessa modeller säljs. Däremot kan Konsumentverket kräva att företag tydligt informerar konsumenter om att de aktuella telefonerna inte fungerar i näten.
Om du planerar att köpa en telefon den kommande tiden är Konsumentverkets råd att först kontakta operatörerna för att få bekräftat att den specifika modellen du är intresserad av att köpa faktiskt kommer att fungera i näten.
På grund av bristen med vissa modeller av mobiler har PTS förelagt Tele2, Telenor och Tre att kontakta användare som berörs och blockera dessa telefoner från sina nät. Enligt PTS ska det röra sig om närmare 70 000 telefoner. Mobiler som blockeras enligt PTS förelägganden kan inte användas alls för kommunikation via mobilnätet. Det gör telefonen i princip obrukbar.
Vad har jag för rättigheter om min 4G-telefon inte kan ringa 112?
Fler nyheter
Mobiloperatören Fibio vilseleder vid telefonförsäljning
Mobiloperatören Fibios säljare uppger inte företagets namn och många konsumenter har uppfattat att det är deras befintliga operatör som hör av sig.
Nyhet
17 december 2025
Hovrätten ger banken rätt i bedrägerimål
Konsumenten som KO, företräder förlorar målet mot Nordea. Bankkunden blev av med en stor summa när han lurades att swisha pengar till bedragare.
Nyhet
16 december 2025
Snårigt i rabattdjungeln för bilförsäkringar
Konsumentverket har granskat hur tolv försäkringsbolag marknadsför rabatter för bilförsäkringar. Många gånger finns det otydligheter om rabatterna.
Nyhet
1 december 2025