Tillgänglighetsredogörelse för konsumentverket.se

Konsumentverket står bakom webbplatsen konsumentverket.se och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. På den här sidan beskriver vi hur webbplatsen uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, vilka kända tillgänglighetsproblem som finns och hur du gör för att rapportera brister till oss.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att vissa delar av webbplatsen inte är fullt tillgängliga. Längre ner på sidan beskriver vi de brister som vi känner till och vad vi gör för att rätta till dem.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från konsumentverket.se som inte är tillgängligt för dig kan du begära att få informationen tillgänglighetsanpassad. Kontakta oss så gör vi en bedömning om vi kan möta din förfrågan. Svarstiden är normalt en vecka.

Kontakta Konsumentverket för att få information tillgänglighetsanpassad

Rapportera brister i tillgängligheten

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte finns beskrivna på den här sidan eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, kan du meddela oss detta så att vi får veta att problemet finns. Svarstiden är normalt en vecka.

Kontakta Konsumentverket för synpunkter på tillgängligheten

Du kan anmäla vår hantering till Digg

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn av lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du tycker att vår digitala service har brister i tillgängligheten kan du anmäla det till Digg. Du kan också göra en anmälan till Digg om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Gör en anmälan om bristande tillgänglighet på Diggs webbplats

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Det innehåll som på ett eller annat sätt inte är helt tillgängligt beskrivs nedan.

Hur har vi testat webbplatsen?

Webbplatsens tillgänglighet har testats genom självskattning, både manuellt och med hjälp av automatiska testverktyg. I samband med utvecklingen av webbplatsen gjordes också användningstester med personer med kognitiva funktionsvariationer.

  • Webbplatsen publicerades i sin nuvarande form den 12 februari 2025.

  • Den senaste bedömningen av webbplatsens tillgänglighet gjordes den 29 april 2025.

  • Tillgänglighetsredogörelsen granskades senast den 29 april 2025.

Innehåll med brister i tillgängligheten

    • Det förekommer filmer som saknar syntolkning trots att de i vissa fall innehåller inslag som kan vara svåra att uppfatta utan synförmåga. Det kan till exempel handla om att presentatörer i våra webbinarier visar bilder som inte verbaliseras. I dessa fall har vi bedömt att användare utan synförmåga ändå kan tillgodogöra sig det avsedda budskapet. Syntolkning prioriteras för de filmer där det finns relevant visuellt innehåll som inte går att uppfatta utan synförmåga.
    • Webbformuläret för anmälan till webbinarier har brister i uppmärkningen av koden vilket blir problematiskt för skärmläsare. Ledtexter är till exempel inte maskinläsbart kopplade till sina fält. Även andra tillgänglighetsproblem förekommer. Formuläret är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Arbete pågår för att hitta en alternativ lösning.
    • Konsumentverkets diarium har brister som påverkar skärmläsare. Läsordningen är inte korrekt och en del av den information som läses upp är överflödig, vilket bidrar till otydlighet. I diariet finns även sidinnehåll som inte är avgränsat av landmärken. Diariet är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Leverantören kommer att åtgärda problemen under 2025/2026.
    • Det förekommer filmer som saknar syntolkning trots att de i vissa fall innehåller inslag som kan vara svåra att uppfatta med nedsatt syn. Det kan till exempel handla om att presentatörer i våra webbinarier visar bilder som inte verbaliseras. I dessa fall har vi bedömt att användare med nedsatt syn ändå kan tillgodogöra sig det avsedda budskapet. Syntolkning prioriteras för de filmer där det finns relevant visuellt innehåll som inte går att uppfatta med nedsatt syn.
    • Webbplatsen respekterar inte användarens inställning för mörkt visningsläge. Implementering av Dark mode är lägre prioriterad i nuläget, men om vi får många önskemål om detta kan en implementering prioriteras upp.
    • Webbformuläret för anmälan till webbinarier har brister i uppmärkningen av koden vilket blir problematiskt för skärmläsare. Ledtexter är till exempel inte maskinläsbart kopplade till sina fält. Formuläret innehåller också otillräckliga färgkontraster och respekterar inte användarinställningar för högkontrastläge och teckenstorlek. Även andra tillgänglighetsproblem förekommer. Formuläret är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Arbete pågår för att hitta en alternativ lösning.
    • Konsumentverkets diarium har brister som påverkar skärmläsare. Läsordningen är inte korrekt och en del av den information som läses upp är överflödig, vilket bidrar till otydlighet. I diariet finns även sidinnehåll som inte är avgränsat av landmärken. Vid användning i mobila enheter förekommer bristande färgkontraster i knappar. Diariet är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Leverantören kommer att åtgärda problemen under 2025/2026.
    • Webbplatsen respekterar inte användarens inställning för mörkt visningsläge. Implementering av Dark mode är lägre prioriterad i nuläget, men om vi får många önskemål om detta kan en implementering prioriteras upp.
    • Webbformuläret för anmälan till webbinarier innehåller otillräckliga färgkontraster och respekterar inte användarinställningar för högkontrastläge. Även andra tillgänglighetsproblem förekommer. Formuläret är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Arbete pågår för att hitta en alternativ lösning.
    • I Konsumentverkets diarium förekommer bristande färgkontraster i knappar när tjänsten används i mobila enheter. Diariet är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Leverantören kommer att åtgärda problemen under 2025/2026.
    • Webbplatsen respekterar inte användarens inställning för mörkt visningsläge. Implementering av Dark mode är lägre prioriterad i nuläget, men om vi får många önskemål om detta kan en implementering prioriteras upp.
    • Webbformuläret för anmälan till webbinarier respekterar inte användarinställningar för teckenstorlek och högkontrastläge. Vissa delar av formuläret saknar synliga ledtexter, ifyllnadsanvisningar och tydliga felmeddelanden. Det syns inte i text vilka fält som är obligatoriska eller frivilliga. Även andra tillgänglighetsproblem förekommer. Formuläret är en tredjepartslösning som ligger utanför vår kontroll. Arbete pågår för att hitta en alternativ lösning.

Granskad: 29 april 2025

Har du nytta av innehållet på den här sidan?