Anmälan om grupptalan i ARN
Konsumentombudsmannen, KO, begär att Allmänna reklamationsnämnden, ARN, ska rekommendera DNB att betala tillbaka de belopp som banken under avtalsperioden överdebiterat konsumenten genom att tillämpa ogiltiga prisjusteringsklausuler i avtal om privatleasing av personbil.
Månadsavgiften marknadsfördes som fast, men det fanns en prisjusteringsklausul som gjorde att konsumenterna fick kraftigt höjda kostnader.
Patent- och marknadsdomstolen förklarade i domen från den 14 maj 2025 att den prisjusteringsklausul som DNB tillämpat när de höjde konsumenternas månadshyror är oskälig. Konsumentombudsmannen anser att klausulen också är ogiltig utifrån EU-domstolspraxis.
KO vänder sig nu till ARN med en grupptalan för cirka 50 000 konsumenter som långtidshyrt bil med DNB som finansiär.
För att ta del av anmälan kontakta Konsumentverket och ange diarienummer 2025-800.
Fler pågående mål
KO stämmer Nordic Best Energi AB
KO har vänt sig till domstol för att få ett vite mot företaget utdömt.
Pågående mål
17 november 2025
KO stämmer IF skadeförsäkring AB
Försäkringsbolaget IF har haft villkor i sina försäkringar för fritidshus som Konsumentombudsmannen, KO, anser strider mot lagen.
Pågående mål
14 november 2025
KO stämmer Yoik AB
KO, har vänt sig till Patent- och marknadsdomstolen med en stämningsansökan mot företaget Yoik som marknadsför tobaksfritt snus.
Pågående mål
9 juli 2025