KO kräver pengarna tillbaka för 50000 privatleasingkunder

PressmeddelandePublicerad: 3 december 2025

Prenumerera

Runt 50 000 svenska konsumenter som privatleasat, långtidshyrt, en ny bil av DNB har betalat för mycket. Därför tar nu Konsumentombudsmannen, KO, banken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Bakgrunden är att DNB och bilhandlarna marknadsfört bankens månadskostnad som fast där allt ingick förutom drivmedel, vägtrafikskatt och eventuella böter. Trots detta har banken använt ett prisjusteringsvillkor i avtalet för att öka priset i takt med att räntorna steg, vilket kom som en kalldusch för konsumenterna.

Stora summor

Patent- och marknadsdomstolen har slagit fast att prisjusteringsvillkoret är oskäligt. KO menar, med stöd av bland annat EU-domstolens praxis, att villkoret även är ogiltigt och att konsumenterna därför har rätt att få tillbaka det de betalat för mycket. Sammantaget har banken överdebiterat konsumenterna med miljardbelopp.

Det är en mycket ovanlig åtgärd med en grupptalan i ARN.

Priset ändrades

– Priset är den viktigaste uppgiften när ett avtal ingås. I DNB:s fall har konsumenten, enligt domstolen, ”inte ens kunnat uppskatta hur månadsavgiften kan komma att förändras”. Konsumenterna har med andra ord inte haft en aning om vad det kostade att hyra bilen av DNB. Eftersom villkoret är ogiltigt och DNB inte frivilligt återbetalat den förhöjda hyran vänder sig KO nu till ARN med krav på återbetalning, säger Pär Magnusson, processråd vid KO.

De konsumenter som omfattas av KO:s grupptalan är de som från 2020 till februari 2023 tecknat privatleasingavtal med DNB och där banken höjt hyran genom att använda det ogiltiga villkoret.

Behöver inte agera nu

För den enskilda drabbade konsumenten innebär det att:

  • De som är berörda behöver inte göra något alls nu. KO driver allas talan kollektivt, en så kallad grupptalan.

  • När ARN har fattat sitt beslut kommer Konsumentverket och KO att meddela det på sin webbplats och via medierna. Det är oklart hur lång tid ARN behöver för att avgöra fallet, men KO uppskattar att det kan ta upp till ett år.

  • Om ARN håller med KO och därför rekommenderar banken att betala tillbaka den förhöjda hyran hamnar det på banken att i första hand agera. Först då kan det bli aktuellt för konsumenterna att vända sig till banken och begära att få pengarna.

Kontakt för medierna: via presstjänsten tfn 054-194020, press@konsumentverket.se