Reklamera när bilverkstaden gjort fel

Är arbetet som verkstaden utfört felaktig eller inte så bra gjort? Kanske blev det inte som ni kommit överens om? Eller så undrar du om du kan få ersättning på grund av felet? Vi vägleder dig när du tycker bilverkstaden har gjort fel.

När kan du klaga till verkstaden enligt konsumenttjänstlagen?

Enligt lagen kan du klaga till verkstaden om:

  • du klagar på felet inom 2 månader från att du upptäckte felet

  • resultatet inte motsvarar det ni kommit överens om

  • reparatören inte har avrått dig från en tjänst som du inte haft nytta av

  • arbetet inte är fackmässigt utfört, till exempel om arbetet är slarvigt gjort eller det finns brister.

Vad betyder fackmässigt utfört?

Att arbetet utförs fackmässigt betyder att resultatet ska motsvara det som förväntas av en yrkesperson. Du ska till exempel kunna förutsätta att företaget följer branschens riktlinjer och rekommendationer.

Så här klagar du på felet

Steg: 1

När du upptäcker fel eller brister är det viktigt att dokumentera. Dels behöver du kunna visa för verkstaden vad du tycker är fel, dels blir det viktig om du och verkstaden inte kommer överens. Tänk därför på att spara allt underlag.

Så kan du dokumentera

Du kan dokumentera felet genom att till exempel ta bilder eller filma. Kvaliteten behöver vara så bra att felet syns tydligt. Ibland kan du behöva ta flera bilder för att kunna visa felet på ett bra sätt.

Om du inte kan dokumentera felet

Vissa fel kan vara svåra att visa med hjälp av till exempel bilder. Om det inte finns något bra sätt att dokumentera felet kan du beskriva felet när du kontaktar verkstaden för att klaga.

I vissa fall kan du behöva ett utlåtande om felet

Går det inte går att visa felet genom bilder eller liknande eller är du osäker på om tjänsten är felaktig? Då kan du behöva ta hjälp av någon som är kunnig på området som får bedöma arbetet. Det kan till exempel vara en annan, oberoende verkstad. Men börja alltid med att kontakta verkstaden som utfört arbetet för att klaga på felet.

Steg: 2

Informationen utgår från dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen.

Du har enligt lagen rätt att reklamera (klaga på) fel du upptäcker i tre år från det att arbetet utfördes.

Klaga så fort du upptäcker felet

När du upptäcker ett fel du tror beror på verkstadens arbete måste du klaga till verkstaden så snart som möjligt. Inom två månader från det att du upptäckte felet räknas alltid som att du klagat inom rätt tid. Men det bästa är att kontakta verkstaden direkt.

Du behöver kunna visa att det finns fel och att felet beror på verkstadens arbete.

Garantier

Vissa verkstäder lämnar garantier som innebär att fel som upptäcks inom garantitiden ses som verkstadens ansvar att åtgärda.

Det finns en överenskommelse mellan Konsumentverket, Motorbranschens Riksförbund (MRF) och branschföreningen Svenska Fordonsbranschen. Den säger att alla verkstäder som är anslutna till MRF eller Svenska Fordonsbranschen ska lämna en garanti på 12 månader. Men garantin slutar gälla om du kör bilen mer än 1000 mil innan 12 månader gått.

I första hand: att verkstaden åtgärdar felet

Du kan i första hand kräva att verkstaden rättar till felet. Verkstaden ska stå för alla kostnader som är förknippade med att åtgärda felet. Exempel är kostnader för material, resor och arbete.

Företaget behöver ofta undersöka bilen för att kunna avgöra vad som orsakat felet och vad som behöver göras.

I andra hand: att du får ett prisavdrag

Prisavdraget ska motsvara felet, till exempel vad det kostar att få felet åtgärdat av ett annat företag. Är det ett skönhetsfel som inte påverkar funktionen? Då kan det bli aktuellt med ett prisavdrag som motsvarar värdeminskningen felet orsakar.

I tredje hand: att du får häva avtalet

Att häva avtalet innebär att arbetet avbryts.

Hävs hela avtalet har verkstaden inte rätt till betalning. Men verkstaden kan ha rätt att få tillbaka delar de monterat, om det inte medför några stora besvär eller kostnader för dig.

Har du nytta av delar av arbetet som gjorts hävs inte hela avtalet. Då får du betala verkstaden för det arbete du har nytta av.

Även om du vill ha ett prisavdrag eller häva avtalet har verkstaden oftast rätt att försöka åtgärda felet.

För att du ska ha rätt att ställa andra krav än åtgärd krävs det till exempel:

  • att verkstaden inte rättar till felet inom skälig tid
  • att verkstaden misslyckas med att åtgärda felet
  • att du tappat förtroende för verkstaden
  • att det är uppenbart att verkstaden inte har rätt kompetens för att åtgärda felet.

Tycker du att verkstaden inte har rätt kompetens, till exempel att de inte utfört tjänsten på ett fackmässigt sätt och det finns anledning att misstänka att de inte kommer göra det nu heller? Då kan du argumentera för ett prisavdrag eller en hävning så att du kan vända dig till en annan verkstad.

Att du är missnöjd är oftast inte tillräckligt. När det gäller tappat förtroende är det prisavdrag som kan bli aktuellt och du behöver kunna visa vad det gäller. Det skulle till exempel kunna handla om att verkstaden betett sig störande, varit oärlig eller på annat sätt inte tagit hänsyn till dina intressen.

För att du ska ha rätt att häva (komma ifrån avtalet) innan arbetet är klart ska det finnas till exempel tydliga brister i det som utförts. Att häva ett arbete som redan är utfört är oftast väldigt svårt. Då krävs det att tjänsten i stort sett är helt fel.

Du ska inte få några extra kostnader när tjänsten är felaktig. Verkstaden ska stå för kostnaden att åtgärda felet och eventuella merkostnader. Exempel på merkostnader kan vara:

  • kostnader för att du har tvingats köra till verkstaden
  • kostnad för bärgning
  • kostnader för alternativ transport, till exempel buss eller tåg
  • inkomstförlust, till exempel om du måste ta ledigt från jobbet för att hämta bilen
  • ombesiktningskostnad eller felsökningsavgift.
Du måste kunna bevisa dina kostnader

För att få ersättning behöver du kunna visa underlag på vilka kostnader du haft, till exempel kvitton, fakturor eller andra intyg. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet. Vill du ha ersättning för inkomstförlust behöver du kunna styrka förlusten med till exempel ett intyg från din arbetsgivare.

Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ner på att klaga på felet.

Enligt lag ska verkstaden åtgärda felet inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Det beror bland annat på vilken typ av fel det är och ditt behov av att få det åtgärdat.

I vissa fall måste ett åtgärdande ske snabbt för att undvika att felet förvärras eller orsakar andra skador. Det kan också handla om att felet har stor påverkan för dig om du måste ha bilen i din vardag.

I andra fall kan det vara mindre akut att åtgärda felet. Att åtgärda ett bristfälligt lackeringsarbete kanske till exempel är okej att vänta med.

Bilverkstaden är skyldig att avråda dig från att få arbete utfört som inte är till någon nytta för dig. Till exempel om företaget byter motor trots att reparationen kostar mer än vad bilen är värd.

Har verkstaden inte avrått dig? Då ska du generellt inte behöva betala mer än för arbetet de gjort för att kunna konstatera att de bör avråda dig.

Finns det fel i arbetet har du enligt lag rätt att hålla inne med en del av eller hela betalningen. Det fungerar som ett påtryckningsmedel mot företaget och en säkerhet för dig.

Så stor del av betalningen kan du hålla inne med

Betalningen du håller inne med ska motsvara felet. I princip betyder det att du kan hålla inne med så stor summa att det täcker kostnaden för att vända dig till en annan verkstad för att åtgärda felet.

När du har krav på ersättning

Har du fått kostnader på grund av felet? Då får du hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar ditt krav på ersättning. Det kan vara:

  • kostnad för att du fått åka fram och tillbaka till verkstaden
  • kostnad för alternativ transport under tiden bilen är på verkstad
  • ersättning om verkstaden, förutom att utföra tjänsten felaktigt, även skadat något annat på din bil.
Skadestånd för skador företaget orsakat

Har företaget orsakat skador på din bil men utfört tjänsten felfritt? Då måste du betala hela fakturan. Du kan inte hålla inne med kostnaderna för skadorna. De krav på ersättning du har för skadorna får du kräva separat.

Steg: 3

Kontakta verkstaden som utfört arbetet så snart som möjligt när du upptäcker fel och ställ dina krav.

Om du håller inne med betalning

Ska du hålla inne med betalning? Då ska du även skriftligen meddela det till företaget. Meddela att du håller inne med betalning, hur mycket och varför. Du kan till exempel skicka ett mejl.

Det är bra att ha skriftligt underlag som visar att du klagat till verkstaden. Du kan skicka sms eller mejl. Då kan du också bifoga underlag som visar felet, till exempel bilder. Om du ringer kan det vara bra att du efter samtalet sammanfattar vad ni diskuterade, och skickar i ett mejl till företaget.

Krav på ersättning

Har du krav på ersättning för extra kostnader eller skador? Skriv då vilka kostnader du vill att företaget ska ersätta och varför.

Om det inte löser sig

Steg: 4

Välj det alternativ som passar bäst in på din situation. Hittar du inget alternativ som passar? Läs under "Behöver du vägledning?".

När verkstaden inte håller med dig om att felet beror på deras arbete finns det några saker som du kan behöva göra.

Du behöver kunna visa att felet beror på verkstadens arbete

För att kunna kräva något av verkstaden behöver du kunna bevisa att felet beror på deras arbete. Kan du inte själv visa felet genom bilder eller liknande? Då kan du behöva ta hjälp av en sakkunnig på området som får bedöma arbetet, till exempel en oberoende verkstad. Se till att få skriftligt underlag på alla undersökningar och spara som bevis.

Spara kvittot om du låter ett annat företag utföra en felundersökning. Visar det sig att felet beror på verkstadens arbete? Då kan du kräva att verkstaden ersätter dig för undersökningen och andra kostnader du fått på grund av felet.

Prova att kontakta verkstaden igen

Tycker du att du kan bevisa att verkstaden gjort fel? Då kan du prova att kontakta verkstaden ännu en gång. Har du fått underlag som bevisar felet kan du skicka en kopia till verkstaden. Tänk på att ta kontakt skriftligen, till exempel via mejl eller sms.

Verkstaden ska åtgärda felet inom skälig tid. Vad som är skälig tid bedöms från fall till fall. Det beror bland annat på vilken typ av fel det är och ditt behov av att få det åtgärdat. I vissa fall måste ett åtgärdande ske snabbt för att till exempel undvika att felet förvärras eller orsakar skador. Det kan också handla om att felet har stor påverkan på din vardag, till exempel om du har stort behov av bil.

Möjlighet att vända dig till en annan verkstad

Åtgärdar verkstaden inte felet inom skälig tid? Då kan du överväga att vända dig till en annan verkstad som får åtgärda felet.

Kontakta verkstaden skriftligen, till exempel via mejl eller sms. Förklara att du behöver vända dig till ett annat företag om verkstaden inte kan åtgärda felet inom kort. Samtidigt kan du meddela att du kommer att kräva ersättning för kostnaden att lämna bilen till en annan verkstad.

Tänk på att du alltid måste betala den nya verkstaden. Du får i efterhand kräva ersättning från den första verkstaden.

Det behöver kunna visa att du klagat på att det tar för lång tid att åtgärda felet innan du vänder dig till en annan verkstad.

Ibland håller verkstaden inte med om att bilen är felaktig. Kanske har de undersökt bilen utan att hitta något fel. Det kan också röra sig om fel som bara visar sig ibland eller något du uppfattar som fel men som verkstaden inte håller med om. Då behöver du kunna bevisa att det finns fel som uppstått till följd av verkstadens arbete. Bevis kan till exempel vara ett filmklipp eller utlåtande från en oberoende verkstad.

Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du har ett sådant underlag. ARN kan pröva vad som gäller i ditt fall.

Steg: 5

Behöver du hjälp med att reda ut vilka rättigheter du har? Eller vill du diskutera hur du kommer vidare med ditt ärende? Då kan du kontakta kommunens konsumentvägledning eller Konsumentverkets vägledning.

Kommunens konsumentvägledning

Många kommuner erbjuder konsumentvägledning. Dit kan du vända dig för kostnadsfri information och stöd. Vilken hjälp som erbjuds varierar från kommun till kommun.

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.

Vägledning från Konsumentverket

Konsumentverket ger kostnadsfri vägledning. Hos oss får du information om dina rättigheter och vilka alternativ du har för att komma vidare. Vi kan inte bedöma ditt enskilda ärende, lösa tvister eller kontakta företag åt dig.

Kontakta Konsumentverkets vägledare

Steg: 6

Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om du och företaget inte kommer överens.

ARN bedömer ditt ärende och rekommenderar sedan hur er tvist ska lösas. De flesta företag följer det ARN rekommenderar.

En normal handläggningstid är cirka 6 månader.

Vad kostar det att anmäla till ARN?

Det kostar 150 kronor att anmäla till ARN. I din anmälan kan du begära att företaget ersätter dig för kostnaden om ARN ger dig rätt i ärendet.

Krav för att ARN ska kunna pröva ditt ärende
  • Företaget har sagt nej till dina krav eller inte svarat dig inom skälig tid.
  • Den summa du och företaget är oense om överstiger ARN:s värdegräns. Du kan inte räkna in avgiften för att anmäla till ARN.
  • Du anmäler inom ett år från det att du klagade till företaget första gången.

Du behöver skicka med bevisning, till exempel mejl eller foton.

Gör en anmälan på ARN:s webbplats

Behöver du hjälp med din anmälan?

En del kommuner har konsumentvägledare. De kan ibland hjälpa dig att göra en anmälan till ARN.

Ange ort eller gatuadress för att hitta konsumentvägledning i din kommun. Bor du i Stockholms stad anger du stadsdel eller gatuadress.

Har du gått igenom stegen i den här processen? Har du fortfarande en tvist med företaget? Då kan du ta tvisten till domstol. Vänd dig till tingsrätten.

Det kostar pengar att lämna in en ansökan till domstol.

Är du osäker på om du ska vända dig till domstol eller behöver hjälp med att driva ditt fall? Då kan du ta hjälp av en jurist.

Innan du anlitar juridisk hjälp kan du kontakta ditt försäkringsbolag. I många hemförsäkringar finns ett så kallat rättsskydd. Det kan täcka vissa kostnader i samband med juridiska processer.

Vad kostar det?

En tvist som rör ett krav under 29 400 kronor (ett halvt prisbasbelopp år 2025) kallas för ett förenklat tvistemål eller småmål. Avgiften för att ansöka är då 900 kronor.

Är kravet över 29 400 kronor eller rör tvisten inte något bestämt belopp? Då kostar det 2 800 kronor.

Förlorar du tvisten kan du behöva betala både dina och företagets kostnader för rättegången. Men i småmål är kostnaderna du kan tvingas betala begränsade.

Så hanteras ett tvistemål i tingsrätten – på Sveriges Domstolars webbplats

Granskad: 30 september 2024