Ångerrätt och öppet köp

Kan jag ångra köpet innan leverans?

Fråga

Hej.
Jag beställde en jacka i söndags kväll kl 18:23. Klockan 19:07 samma kväll kom jag på att jag inte ville ha den. Jag mailade då till företaget och bad dom avbryta ordern, men när jag fick svar dagen efter hade de redan skickat den. Nu vill de att jag ska betala returfrakten. Kan det verkligen stämma?

Mvh T

Svar från Konsumentverket

Hej T,

Tack för din fråga.

Du har alltid rätt att ångra dig innan du fått varan du beställt. Om du behöver betala för returfrakt eller inte beror på när du ångar dig och vad som framgår i företagets villkor.

Om du ångrar dig innan företaget tagit del av din beställning
Har företaget inte hunnit ta del av din beställning innan du ångrar dig? Då kan du ha rätt att ta tillbaka din beställning. I sånt fall bör inte företaget skicka varan. Och du bör därför inte heller behöva betala för returfrakt. Be företaget visa att de tagit del av din beställning innan du meddelade dem att du ångrade dig. Anser du att företaget gör fel får du argumentera för det. Kontakta företaget, gärna skriftligen och spara en kopia.

Ånger efter att företaget tagit del av din beställning
Har företaget hunnit ta del av din beställning när du ångrar dig behöver inte företaget avbryta din beställning. Då ses din beställning som bindande och du kan behöva stå för returfrakten. Vid ångerrätt behöver du betala för returfrakten om företaget uppgett det i sina villkor.

Mer om ångerrätt

Villkoren kan ge dig rätt
Om företaget uppger i sina villkor att de inte kommer att skicka varan och att du inte behöver betala returfrakt om du ångrar dig inom en viss tid är det som gäller.

Kommunal konsumentvägledning
Vill du mer stöd och råd? Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning. De kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök din kommunala konsumentvägledning här

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej jag gjorde en beställning på fasadsiffror på en hemsida den 10/9 ca 11.45, skickade ett mail dit samma em kl 17.09 o ställde en fråga om måtten, men har ej fått nåt svar än, och dessutom har nu flera dagar gått och jag har inte fått nån bekräftelse på beställningen alls! Fick ett ordernr och att fakturan skulle betalas via klarna inom 30 dagar när jag klickade på köp. Igår skickade jag ett meddelande via Instagram att jag önskar återkoppling men ej fått svar den vägen heller! Vill försäkra mig att jag får fasadsiffrorna som jag behöver,kan jag häva beställningen o beställa från annat företag som verkar seriösa? Isåfall hur går man tillväga?

Viktoria

Svar från Konsumentverket

Hej Viktoria,

Tack för din fråga!

Generellt sett har du ångerrätt när du ingår avtal på distans, exempelvis när du handlar i en webbutik. Vill du ångra köpet ska du kontakta företaget skriftligen inom ångerfristen och meddela det. Det finns inget som hindrar dig från att ångra dig innan du fått varan levererad. Mejl fungerar bra.

Mer om ångerrätten

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Jag har köpt en vara av GlacierMart med leveranstid 5-7 dagar. Varan kom inte så jag mejlade om att jag ville avbeställa. Då fick jag till svar att den redan skickats, med leverans om ytterligare 5-7 dagar. Vill nu returnera varan men ingen returadress finns. Mejlat 4 gånger för att få returadress men får bara ”jidder” till svar och ingen returadress. Snart löper fakturan till Klarna ut men jag vill ju inte betala utan returnera. Vad gör jag?

Helen

Svar från Konsumentverket

Hej Helena,

Tack för att du kontaktar oss.

Vänder sig företaget till dig som svensk konsument ska de följa svensk lagstiftning. Du ska då till exempel ha rätt att ångra köpet.

Mer om ångerrätt​​​​

Invändningsrätt
Eftersom du valt att betalat via faktura, skyddas du av konsumentkreditlagen. Då finns möjligheten att ställa samma krav mot din kreditgivare Klarna som på företaget. Ta därför kontakta med Klarna och förklara att du vill använda dig av invändningsrätten i konsumentkreditlagen.

Mer om invändningsrätten

Vänligen

Cecilia
Konsumentverket

Följdfråga

Hej, jag köpte en bok från bookoutlet.se där leveranstiden angavs vara 2-5 dagar. Efter 9 dagar har jag fortfarande inte fått boken, så jag beslutade att be företaget att avboka beställningen på grund av försenad leverans. De har dock inte gått med på detta utan säger att jag kan använda min ångerrätt eller returnera varan. Pengarna oroar mig inte, men det känns som att de inte är ärliga om leveranstiden och övriga villkor. Vad kan jag göra? Jag betalade även för frakten med min beställning. Tack så mycket.

Ana

Svar från Konsumentverket

Hej Ana,

Tack för att du kontaktat oss med din fråga.

Som min kollega Erika skriver i ett tidigare svar finns det inget som hindrar dig från att ångra beställningen innan du fått boken levererad. Vill du ångra ditt köp ska du kontakta företaget skriftligen och meddela detta.

Får företaget ta ut en hanteringsavgift eller administrativ avgift när jag ångrar mig ?

Om du betalat med kort
Om du betalat med ett kort kan du skriftligen kontakta din bank för hjälp med en återbetalning. Detta kallas att göra en kortreklamation. Hur dina rättigheter ser ut beror på vilken typ av kort du betalade köpet med.
Du har ett starkare skydd när du betalar med ett kreditkort. Har du betalat med ett debetkort är det villkoren för kortet som styr vad du har rätt till.

Mer om kortreklamationer

Anmäl till Konsumentverket
Tycker du företaget gör fel? Tipsa oss genom att göra en anmälan till oss på Konsumentverket.

Din anmälan kan hjälpa oss i vårt arbete att granska företag som inte följer konsumentlagstiftningen.

Du kommer inte att få någon personlig återkoppling eller hjälp kopplat till din anmälan.

Anmäl till Konsumentverket

Vänligen

Viktoria
Konsumentverket

Följdfråga

Hejsan!
Jag har råka beställa fel vara det är en scooter som jag har beställt jag vill ångra den ORDER #11451

kawar

Svar från Konsumentverket

Hej Kawar,

Du behöver kontakta företaget du beställt varan av och meddela att du ångrar köpet.

Kontakta dem gärna skriftligen, till exempel via mejl, och spara en kopia.

Mer om ångerrätt

Vänligen

Cecilia
Konsumentverket

Följdfråga

Gjorde en beställning söndag 28/9, fick ett mail där det stod att varan inte fanns i lager. Det stod inget på artikeln när jag la den i kundkorgen att det var beställningsvara så räknade med 1-3 dagars leverans. Skrev till företaget att jag ville ha varan innan helgen och gick inte det så skulle ordern avbrytas. De svara att den var redan beställd från Tyskland. Fredag 3/10, 04 på morgonen skrev jag igen att ordern skulle avbrytas för den hade inte blivit skickad, och de svarar på detta mail 08:14 att den skulle skickas 3/10.
Men de skickar iväg ordern på lördagen 4/10 fast jag avbrutit.
Ska jag ändå behöva betala något när jag avbröt orden innan den blev skickad till mig.

Micke

Svar från Konsumentverket

Hej Micke,

Tack för din fråga!

Om företaget hinner stoppa varan innan den skickas ska du inte behöva betala någonting för returen.

Ibland har dock varan kommit så långt i behandlingen att företaget inte kan stoppa leveransen, då kan du behöva betala för returfrakten under förutsättning att det framgår av företagets avtalsvillkor.

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Följdfråga

Jag gjorde en beställning på internet hos ett byggföretag på material.
Det stod på hemsidan att leveranstiden var 2-5 arbetsdagar men efter 3 dagar får jag en orderbekräftelse att ordern är skickad och att leveransen kommer att ske om cirka 3 veckor. Jag ångrar såklart detta men kommer jag vara tvungen att betala returfrakten av produkten? Frakten innehåller isolering.

Linus

Svar från Konsumentverket

Hej Linus,

Tråkigt att varan blivit försenad.

Vid ångerrätt behöver du betala returfrakt om det står i företagets villkor.

Leveransförsening

Kan företaget inte kan leverera varan inom en rimlig tid från det att du klagat på den sena leveransen kan du istället ha möjlighet att häva köpet.

Du kan också häva köpet om förseningen är av stor betydelse för dig.

Exempel på när den kan vara av stor betydelse:

  • Om du vid köpet försäkrade dig om att varan kunde levereras senast ett visst datum. Till exempel om du frågade företaget.
  • Om tiden är uppenbart avgörande för köpet. Till exempel om du ska använda varan vid ett särskilt tillfälle.
Vid en hävning behöver du inte betala för returfrakten.

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare