Ångerrätt och öppet köp

Varför har jag ingen ångerrätt när jag handlat i en butik?

Fråga

Jag har köpt kläder i en butik i ett köpcenter. Dagen efter åkte jag tillbaka till butiken och sa att jag ångrat mig, att jag ville lämna tillbaka kläderna och få pengarna tillbaka. Butiken meddelade att de inte erbjuder den möjligheten. Det här var inget de informerade om innan jag köpte kläderna. Får de göra så? Har jag inte alltid rätt att ångra mig?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Det är bara när du köper något från ett företag på distans, till exempel i en webbshop, som du har ångerrätt enligt lag. Fysiska butiker omfattas inte av denna lag och kan välja själva om de vill erbjuda det som kallas öppet köp.

Väljer butiken att erbjuda öppet köp bestämmer de själva vilka villkor som gäller. De kan till exempel bestämma vilka varor som omfattas och hur lång tid du har på dig om du vill lämna tillbaka varorna.

Butiken behöver inte informera dig om de har öppet köp eller inte. Du behöver därför fråga, innan du bestämmer dig om du vill köpa varan, om du kan lämna tillbaka och vilka villkor som gäller.

Mer om ångerrätt och öppet köp

Vänligen

Cecilia
Konsumentverket

Följdfråga

Om man har blivit lurad- har man ingen ångerrätt då heller?

Karl

Svar från Konsumentverket

Hej Karl,

Tack för din fråga.

Nej du har aldrig ångerrätt enligt lag när du handlar i en fysisk butik.

Har du inte fått det du blivit lovad av företaget har du däremot rätt att klaga, reklamera.

Mer om dina rättigheter vid reklamation

Ytterligare stöd och råd
Behöver du ytterligare stöd och råd är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning . De kan ha möjlighet att tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Vänligen

Cecilia
Konsumentverket

Följdfråga

Gjorde en beställning på omramning av en äldre tavla på Art’n’Design.Ångrade beställningen efter att butiken stängt.
Kan vi återkalla beställningen efter 1 dygn?

Lotta

Svar från Konsumentverket

Hej Lotta,

Tack för din fråga.

Om du gjorde beställningen i en butik har du inte ångerrätt men du kan avbeställa.

Avbeställning
När du köper en tjänst av ett företag har du rätt att avbeställa den enligt konsumentköplagen. Du har rätt att avbeställa tjänsten så länge som den inte blivit slutförd.

Företaget kan ha rätt till ersättning när du avbeställer en tjänst. Men bara för kostnader kopplade till din beställning och som de inte kan tillgodogöra sig på annat sätt.

Mer om avbeställning

Vänligen

Erika
Konsumentverket

Följdfråga

Hej. Det kom fram en försäljare som stod i en galleria vid en rulltrappa. Han pratade på mig ett tv abonemang från alente som jag egentligen inte ville ha. Han stod inte i butiken utan vid rulltrappan i gallerian. Jag ringde till honom idag och ville ångra mig. Men det är bundet i 12 månader säger han. Ringde allente och de kan inget göra för jag har köpt det i butik? Det har jag ju inte de stod vid rulltrappan en våning ned i gallerian visade det sig. Får man göra så? Känner mig väldigt lurad och ingen information alls om något. Han var påstridig och påtryckande och ville bara sälja. H

Helen

Svar från Konsumentverket

Hej Helen,

Har du ångerrätt?
Om butikens anställde lockade dig till sig utanför sin butik så kan du argumentera för att du inte haft för avsikt att göra någon sådan affär men att du blivit inkallad/lockad av en säljare. I sådana fall bör ångerrätten gälla. 

Att utnyttja ångerrätt
Om du anser dig ha ångerrätt  så ska du meddela företaget detta. Vårt tips är att göra det skriftligt, gärna via mejl, så att det går att visa när och hur du utnyttjat din ångerrätt.

Bestrida eller betala under protest
Du kan välja att bestrida fakturor utifrån att du har ångerrätt eller betala under protest. Om du betalar under protest meddelar du företaget att du betalar men tycker att det är fel och att du har för avsikt att göra en anmälan för att pröva ärendet. Då slipper du risken att företaget tar fakturan vidare. Det finns dock ingen garanti att du får tillbaka några pengar.

Om du bestrider meddelar du varför du inte tänker betala. Företaget kan då välja att skicka fakturorna vidare till till exempel inkasso eller Kronofogden. Du kan då fortsätta att bestrida. Det som kan vara lite riskabelt i ditt fall är att du kanske har svårt att bevisa hur försäljningen gick till och att den skedde utanför deras lokal.

Mer om att bestrida en felaktig faktura eller betala under protest

Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.

Sök kommunal konsumentvägledning

Om ni inte kommer överens
Om företaget inte anser att du ska omfattas av ångerrätt så kan du ta tvisten vidare till Allmänna reklamationsnämnden för att få den prövad. Detta är kostnadsfritt och anmälan görs på nämndens webbplats.

Hoppas ​att det löser sig på bästa sätt!

Vänligen

Vägledare
Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare