Ångerrätt och öppet köp
Varför har jag ingen ångerrätt när jag handlat i en butik?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Det är bara när du köper något från ett företag på distans, till exempel i en webbshop, som du har ångerrätt enligt lag. Fysiska butiker omfattas inte av denna lag och kan välja själva om de vill erbjuda det som kallas öppet köp.
Väljer butiken att erbjuda öppet köp bestämmer de själva vilka villkor som gäller. De kan till exempel bestämma vilka varor som omfattas och hur lång tid du har på dig om du vill lämna tillbaka varorna.
Butiken behöver inte informera dig om de har öppet köp eller inte. Du behöver därför fråga, innan du bestämmer dig om du vill köpa varan, om du kan lämna tillbaka och vilka villkor som gäller.
Mer om ångerrätt och öppet köp
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Om man har blivit lurad- har man ingen ångerrätt då heller?
Karl
Svar från Konsumentverket
Hej Karl,
Tack för din fråga.
Nej du har aldrig ångerrätt enligt lag när du handlar i en fysisk butik.
Har du inte fått det du blivit lovad av företaget har du däremot rätt att klaga, reklamera.
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Ytterligare stöd och råd
Behöver du ytterligare stöd och råd är ett tips är att kontakta din kommun för att se om de erbjuder konsumentvägledning . De kan ha möjlighet att tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Gjorde en beställning på omramning av en äldre tavla på Art’n’Design.Ångrade beställningen efter att butiken stängt.
Kan vi återkalla beställningen efter 1 dygn?
Lotta
Svar från Konsumentverket
Hej Lotta,
Tack för din fråga.
Om du gjorde beställningen i en butik har du inte ångerrätt men du kan avbeställa.
Avbeställning
När du köper en tjänst av ett företag har du rätt att avbeställa den enligt konsumentköplagen. Du har rätt att avbeställa tjänsten så länge som den inte blivit slutförd.
Företaget kan ha rätt till ersättning när du avbeställer en tjänst. Men bara för kostnader kopplade till din beställning och som de inte kan tillgodogöra sig på annat sätt.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har köpt kläder i en butik i ett köpcenter. Dagen efter åkte jag tillbaka till butiken och sa att jag ångrat mig, att jag ville lämna tillbaka kläderna och få pengarna tillbaka. Butiken meddelade att de inte erbjuder den möjligheten. Det här var inget de informerade om innan jag köpte kläderna. Får de göra så? Har jag inte alltid rätt att ångra mig?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning