Reklamation och garanti
Hur många gånger får företaget laga min trasiga vara?
Svar från Konsumentverket
Hej,
När du som privatperson köper en vara gäller konsumentköplagen. Finns det ett ursprungligt fel på det du köpt ska företaget laga felet inom skälig tid och utan kostnad för dig. I lagen står det inte hur många försök att laga felet företaget ska få på sig. Som regel säger man att du inte ska behöva acceptera fler än två försök men det är något som behöver avgöras från fall till fall.
I vissa fall kan du ha rätt att häva efter ett försök att laga felet medan du andra gånger kan behöva acceptera fler än två försök.
När det bedöms utgår man från tiden det har tagit och förmodas ta att åtgärda felet, vad det är för typ av fel samt hur det påverkar dig och din vardag.
Du har rätt att argumentera för det du anser. Vill du häva köpet ska du framföra det och förklara varför. Skriv till exempel att du tycker att det tar för lång tid och hur mycket felet påverkar dig.
Häva utan att laga
Ibland kan du ha rätt att häva köpet utan att företaget fått chansen att laga felet. Det kan du till exempel ha om det rör sig om ett stort och allvarligt fel.
Mer om dina rättigheter vid reklamation
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Vänligen
Erika
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
min telefon har varit på reparation (skärmbyte) sen februari, jag uppgav fel modell och de dubbelkollade inte detta och råkade köpa in fel skärm. detta va 2 veckor efter jag lämnade in den, efter de sa de att väntar på svar från leverantören och de va i i mitten av mars och jag har inte hört något av dem. när jag ringde i april och frågade fick jag bara en utskällning att de va mitt fel som uppgav fel modell trots att de hade den fysiskt och kunde dubbelkolla och att de inte fått något svar och att de skulle höra av sig när de vet mer. De har inte svarat på mina meddelande när jag frågat om hur de går och inte svarat i telefonen. hur gör jag nu, de har inte sagt att jag ska betala skärmen men de poängterade att jag va orsaken att de förlorar pengar och sätter dem i skiten. jag har fått låna en telefon som jag inte kan ha bank-id på och fått vänta på att få inkassokrav för att flera företag inte velat skicka faktura på mail eller brev och jag inte kan logga in på hemsidor eller kivra. vad kan jag göra nu eller vad ska jag göra som nästa steg dår jag inte får några lösningar från dem, någon hjälp eller alternativ lösning och de bara skäller ut mig de få gånger de svarade. nu svara de inte alls.
Simone
Svar från Konsumentverket
Hej Simone,
Tack för att du kontaktar oss.
Som jag förstår det har du köpt en reparation av företaget. Då gäller konsumenttjänstlagen.
Enligt denna lag ska reparationen genomföras inom den tid ni bestämt eller inom rimlig tid. Du har rätt att kräva att reparationen görs klart. Tar det för lång tid och det påverkar dig mycket kan en hävning bli aktuellt. Är tjänsten försenad och förseningen inte beror på dig, eller något som företaget inte kan rå för, har du rätt att kräva att företaget ersätter dig för eventuella kostnader du drabbats av på grund av förseningen.
Det är bra att ha skriftlig kontakt med företaget, via mejl till exempel. Då kan du spara en kopia och har bevis för vad som framförts och när.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter och vad du kan göra om ni och företaget inte kommer överens.
Reparationstjänst – vad gäller vid köp av reparation?
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har hört att det finns en gräns för hur många gånger ett företag får försöka laga min trasiga vara innan jag får häva köpet. Stämmer det? Hur många försök har de i sådant fall på sig?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning