Reklamation och garanti
Cykeln jag köpt har gått sönder. Vad har jag rätt till?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Ditt köp omfattas av konsumentköplagen. Enlig lagen har du rätt att klaga på fel (reklamera) du upptäcker under de tre första åren. Den rätten har du oavsett om felet omfattas av garanti eller inte.
Finns det ett ursprungligt fel på din cykel ska företaget rätta till felet utan kostnad för dig. Det är just nu företaget som har bevisbördan. Kan de inte bevisa att det inte rör sig om ett ursprungligt fel är de skyldiga att hjälpa dig.
I vår guide kan du läsa mer om dina rättigheter, hur du klagar på bästa sätt och hur du kan gå vidare om du inte kommer överens med företaget:
Dina rättigheter vid reklamation av vara
Om garanti
Företag får själva bestämma om de vill erbjuda garanti. Garantin styrs därför av villkoren. Det är inte säkert att den omfattar alla fel.
Vänligen
Cecilia
Konsumentverket
Följdfråga
Det finns en del undantag. Är inte elcykelbatterier ett sånt?
Jan
Följdfråga
Jamen nu blir jag förvirrad över svaret. Gäller 3 års reklamationsrätt även om batteriet inte ingår i garantin? Sen står det stt tillverkaren kan bestämma garantin.
Anders
Svar från Konsumentverket
Hej Jan & Anders!
Jag kommer besvara båda era frågor i mitt svar.
Det man kan klaga på (reklamera) är så kallade ursprungliga fel, det vill säga fel som fanns på cykeln vid köpet. Felet behöver inte ha varit märkbart direkt vid köpet, men det ska ändå ha funnits där. Man kan alltså inte reklamera fel man själv orsakat, eller som beror på normalt slitage.
Om det är ett ursprungligt fel på batteriet så kan man kräva att felet åtgärdas. Men om batteriet är inte tar laddning på grund av normalt slitage så kan man alltså inte kräva något alls av företaget.
Garantin kan ses som en bonus i förhållande till reklamationsrätten
Garanti är frivilligt för företag att erbjuda. Det innebär att företaget bestämmer sina egna villkor. Det ska inte kosta något att utnyttja garantin.
Oavsett om man har fått en garanti eller inte har man alltid rätt att reklamera, alltså klaga på fel i varan eller tjänsten i minst tre år.
Mer om garanti och reklamationsrätt
Vänligen
Viktoria
Konsumentverket
Följdfråga
För 2,5 år sedan köpte jag en elcykel (Trek). Nu har hjulfälgen spruckit (gjord av plast) där eker sitter fast. Vet inte vad jag ska göra. Cykelaffären där jag köpte den har gått i konkurs så kan inte fråga dem om det.
Ej angivet
Svar från Konsumentverket
Hej!
På vår webbplats kan du läsa mer om dina rättigheter när företaget du handlat av har gått i konkurs.
Företaget har gått i konkurs – vad gäller? | Konsumentverket
Vänligen
Viktoria
Konsumentverket
Följdfråga
Hej ja köpte en elcyckel credential Elina för 6 år .efter ett år bytte dom noterna.Yterliga några år var det dags i gen att byte motern och en gång till.Nu lämnade jag in cyckeln för den slog lite.Då säger dom att de är motern igen.Nu tänker jag. Att nu räcker de .Så nu vill jag göra en reklamation för nu var de 4 gången .vad tycker ni om detta man skall väl kunna cyckla på den .mvh Kristina
Kristina
Svar från Konsumentverket
Hej Kristina,
Det är tre års reklamationsrätt enligt lag. Det är den tid du har på dig att klaga.
Om du får en del i en vara utbytt kan reklamationsrätten dock förlängas med tre nya år på just den delen. Om den delen som nu är trasig blev utbytt inom de tre senaste åren kan du argumentera för att du fortfarande har rätt att klaga även om det gått mer än tre år sedan köpet av cykeln.
Vid en reklamation kan du i första hand kräva en reparation men om felet är stort eller återkommer flera gånger utan att de kan lösa det kan du ha rätt att häva köpet. Det innebär att du får lämna tillbaka cykeln och få pengar tillbaka.
Tidigare svar på likande fråga till oss
Kommunal konsumentvägledning
Ett tips är att kontakta din kommun för att se om de har möjlighet att hjälpa dig. Många kommuner erbjuder nämligen konsumentvägledning och de kan i vissa fall tolka avtal, hjälpa till i kontakten med företag och att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om det skulle behövas.
Sök kommunal konsumentvägledning
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Du kan göra en anmälan till myndigheten Allmänna reklamationsnämnden om du inte kommer överens med företaget. ARN ger en rekommendation hur tvisten mellan er ska lösas.
För att ARN ska kunna pröva tvisten krävs det att företaget har sagt nej till dina krav eller fått skälig tid på sig att svara dig, men inte gjort det. Tvisten måste även överstiga ARN:s värdegränser.
Det kostar 150 kronor att göra en anmälan till ARN. Du som gör anmälan betalar avgiften. Du kan ställa krav på att företaget ersätter dig för den kostnaden.
Erika
Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
För 7 månader sedan köpte jag en elcykel av ett företag. Nu går det inte ladda batteriet. Jag har skött cykeln och batteriet enligt instruktionerna jag fick med. Jag har kontaktat företaget med de säger att batteriet inte omfattas av garantin. Stämmer det? Vad har jag rätt till när min cykel gått sönder efter så kort tid?
Exempel på fråga till Konsumentverkets vägledning