Övriga områden
Måste jag betala för att skicka tillbaka jackan till Lindberg Modehus?
Svar från Konsumentverket
Hej,
Om du ska stå för returen eller ej beror på om du vill ångra köpet eller om det är något fel på jackan.
Ångerrätt
Vill du ångra köpet kan du behöva stå för returfrakten, om det framgår i villkoren du godkänt vid köp.
För att företaget ska kunna kräva att du returnerar varan till Kina måste även det stå i villkoren. Framgår inte det kan du begära att få skicka varan till Nederländerna, där företaget är registrerat.
Reklamera
Är det något fel på jackan har du rätt att klaga, reklamera. Då ska företaget åtgärda felet utan kostnad för dig. Ska jackan skickas tillbaka på grund av att den är felaktig kan du alltså argumentera för att företaget ska ordna med frakten.
Jackan behöver inte vara trasig för att ses som felaktig. Den kan även ses som felaktig om den till exempel inte är gjort av det material som stod i beskrivningen eller stämmer överens med bilder på webbplatsen.
När kläder och skor inte är som i beskrivningen
Konsument Europa
Eftersom du har problem med ett företag registrerat i Nederländerna kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa om det inte löser sig. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden.
Hur du kontaktar Konsument Europa
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Följdfråga
Hej,
jag har också problem med retur till Lindberg modehus. Har man rätt att reklamera varorna (2st tröjor) som bristfälliga då de saknar både material-info och tvättråd, och kräva full återbetalning för varorna och att företaget står för de 600 kr som returfrakten kostar?
Tack på förhand /Martin
Martin
Svar från Konsumentverket
Hej Martin,
Tack för din fråga.
Ja du har rätt att få de instruktioner du behöver för att sköta kläderna du köpt. Det står i konsumentköplagen.
Finns det inga tvättråd kan alltså plaggen som som felaktiga och du har rätt att reklamera.
Är kläderna felaktiga ska företaget åtgärda felet utan kostnad för dig. Du kan framföra att du vill häva köpet på grund av detta. Kan företaget visa att felet ska ses som ringa är det lagning, utbyte eller prisavdrag som bli aktuellt.
Reklamera trasiga eller bristfälliga kläder och skor | Konsumentverket
Vänligen
Cecilia
Vägledare, Konsumentverket
Sök bland frågor och svar
Har du en fråga om något annat?
AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!
Chatta med vår AI-assistent
Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.
Kontakta konsumentvägledare
Fråga
Jag har köpt en jacka från Lindberg Modehus. När jag meddelade företaget att jag ville skicka tillbaka den meddelade de att det finns risker med returen. Dessutom skulle bli dyrt för mig eftersom jag måste skicka returen till Kina. De tyckte att jag ska behålla jackan och erbjuder i stället en rabatt. Gör de rätt? Måste jag betala för att skicka tillbaka jackan?
Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning