Övriga områden

Måste jag betala för att skicka tillbaka jackan till Lindberg Modehus?

Fråga

Jag har köpt en jacka från Lindberg Modehus. När jag meddelade företaget att jag ville skicka tillbaka den meddelade de att det finns risker med returen. Dessutom skulle bli dyrt för mig eftersom jag måste skicka returen till Kina. De tyckte att jag ska behålla jackan och erbjuder i stället en rabatt. Gör de rätt? Måste jag betala för att skicka tillbaka jackan?

Vanlig fråga till Konsumentverkets vägledning

Svar från Konsumentverket

Hej,

Om du ska stå för returen eller ej beror på om du vill ångra köpet eller om det är något fel på jackan.

Ångerrätt
Vill du ångra köpet kan du behöva stå för returfrakten, om det framgår i villkoren du godkänt vid köp.

För att företaget ska kunna kräva att du returnerar varan till Kina måste även det stå i villkoren. Framgår inte det kan du begära att få skicka varan till Nederländerna, där företaget är registrerat.

Ångerrätt 

Reklamera
Är det något fel på jackan har du rätt att klaga, reklamera. Då ska företaget åtgärda felet utan kostnad för dig. Ska jackan skickas tillbaka på grund av att den är felaktig kan du alltså argumentera för att företaget ska ordna med frakten.

Jackan behöver inte vara trasig för att ses som felaktig. Den kan även ses som felaktig om den till exempel inte är gjort av det material som stod i beskrivningen eller stämmer överens med bilder på webbplatsen.

När kläder och skor inte är som i beskrivningen

Konsument Europa
Eftersom du har problem med ett företag registrerat i Nederländerna kan du vända dig till mina kollegor på Konsument Europa om det inte löser sig. De kan ge rådgivning och i vissa fall medla i ärenden.

Hur du kontaktar Konsument Europa

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Följdfråga

Hej,

jag har också problem med retur till Lindberg modehus. Har man rätt att reklamera varorna (2st tröjor) som bristfälliga då de saknar både material-info och tvättråd, och kräva full återbetalning för varorna och att företaget står för de 600 kr som returfrakten kostar?

Tack på förhand /Martin

Martin

Svar från Konsumentverket

Hej Martin,

Tack för din fråga.

Ja du har rätt att få de instruktioner du behöver för att sköta kläderna du köpt. Det står i konsumentköplagen.

Finns det inga tvättråd kan alltså plaggen som som felaktiga och du har rätt att reklamera.

Är kläderna felaktiga ska företaget åtgärda felet utan kostnad för dig. Du kan framföra att du vill häva köpet på grund av detta. Kan företaget visa att felet ska ses som ringa är det lagning, utbyte eller prisavdrag som bli aktuellt.

Reklamera trasiga eller bristfälliga kläder och skor | Konsumentverket

Vänligen

Cecilia
Vägledare, Konsumentverket

Kommentera eller ställ en följdfråga

0 / 2000

När du kommenterar en fråga eller ställer en följdfråga i vårt frågeforum behöver Konsumentverket behandla dina personuppgifter. De uppgifter som vi behandlar om dig är:

  • Namn
  • E-postadress
  • IP-adress

Syftet med behandlingen

Syftet med behandlingen är att du som konsument ska kunna kommentera en befintlig fråga eller ställa en följdfråga till våra vägledare och få ett svar. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6. 1.e i dataskyddsförordningen, vilket innebär att behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse.

Så använder vi dina personuppgifter

Konsumentverket använder din e-postadress för att kunna meddela dig när vi har svarat på din kommentar eller följdfråga. Din IP-adress behöver vi för att kunna göra en teknisk felsökning och för att kunna svartlista användare som missbrukar frågeforumet. Ditt namn använder vi för att kunna ge dig ett personligt tilltal. Det är frivilligt att ange namn. Dina personuppgifter kan komma att delas med de personuppgiftsbiträden som Konsumentverket använder för att kunna utföra myndighetens uppdrag och fullgöra våra skyldigheter. I vissa fall kan dina personuppgifter lämnas vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna.

Lagring och radering av personuppgifter

De personuppgifter du anger sparas hos oss i tre år och raderas därefter.

Allmänna handlingar

Konsumentverket är en statlig myndighet, vilket innebär att handlingar som skickas till oss blir allmänna handlingar som kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Det kan i vissa fall även gälla dina personuppgifter.

Lämna inte känsliga personuppgifter

Tänk på att aldrig lämna känsliga personuppgifter om dig själv eller någon annan. Känsliga personuppgifter är sådana som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse, medlemskap i fackförening samt personuppgifter som rör hälsa.

Dina rättigheter

Du har rätt att kontakta oss för att få information om vilka uppgifter vi hanterar om dig eller för att begära rättelse, överföring, radering eller begränsning av dina personuppgifter.

Läs mer om dina rättigheter på konsumentverket.se

Har du en fråga om något annat?

AI-assistenten är tillgänglig dygnet runt!

Chatta med vår AI-assistent

Öppna AI-chatten

Vi använder oss av artificiell intelligens för att ge dig som är konsument svar på frågor som handlar om köp av varor och tjänster. Du pratar inte med en riktig person.

Kontakta våra konsumentvägledare om du inte hittat svaret på just din fråga.

Kontakta konsumentvägledare